Zrób Big Deal – zdobądź milion dolarów
Jeżeli szukacie szybkiej gry karcianej, na której możecie zbić fortunę – to dobrze trafiliście. Big Deal jest świetną karcianką, która dzię i intensywnej interakcji nigdy Wam się nie znudzi.
Zagrywamy się i wracamy do niej bardzo często i chętnie. Gra jest od 8 roku życia, ale młodsze dzieci radzą sobie bez trudu z łączeniem par i radzą sobie nawet z porażką przy utraconych kartach, bo przecież nigdy nie wiadomo na co się trafi i czy wybrane karty nie rozłożą przeciwników na łopatki.
Gra mieści się z ładnym kolorowym pudełku z tektury. Co najważniejsze, grę możecie mieć zawsze przy sobie. Jej mobilność to bardzo istotny plus do którego dodaję drugi za uniwersalności i prostotę zasad.
W pudełku znajdziecie karty i instukcję. Karty podzielone są wartościowo i rodzajowo ze względu na kosztowności które będziemy kolekcjonować.
Pudełko zawiera 110 kart, o następujących rodzajach:
- 4 karty złoty joker
- 8 kart srebrny joker
- 8 kart nieruchomość
- 10 kart jacht
- 10 kart sportowy samochód
- 10 kart biżuteria
- 10 kart konto bankowe
- 10 kart akcje
- 10 kart kolekcja monet
- 10 kart gotówka spod materaca
- 10 kart kolekcja znaczków pocztowych
- 10 kart świnka skarbonka
Każda z kart przedstawia pewną wartość różnego rodzaju gadżetów i bibelotów, która ma duże znaczenie w osiągnięciu celu rozgrywki, aby stać się milionerem. Wszystkie chwyty dozwolone – bo Twoim jedynym celem jest zdobycie fortuny.
Przygotowanie do gry:
Wszystkie karty należy bardzo dokładnie potasować. Najlepiej podzielić je rozdając na cztery zestawy i dopiero je połączyć i na nowo potasować. Jeżeli karty będą słabo potasowane – gra nie będzie tak emocjonująca.
W zależności od ilości graczy, każdy z nich otrzymuje karty:
– 4 zakryte karty w rozgrywce 4,5 i 6 – osobowej,
– 5 zakrytych kart w rozgrywce 2,3 – osobowej.
Karty te tworzą rękę gracza.
Pozostałe karty kładzie się zakryte na środku stołu jako stos do dobierania. Wierzchnią kartę z tego stosu należy odkryć i wyłożyć obok. Będzie ona stanowiła początek stosu kart odrzuconych. Uwaga! Jeśli pierwsza karta z wierzchu okaże się jokerem, włóż ją z powrotem do środka stosu i wybierz nową kartę.
Przebieg rozgrywki:
Zaczynamy od kolejnej osoby od rozdającego zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Każdy gracz musi wykonać jedną z poniższych akcji, takiej, która zdaniem gracz będzie najbardziej korzystna:
Stworzenie zestawu z ręki
Czyli po prostu stworzenie jednej pary z dwóch identycznych kart. Zestaw też można stworzyć, zastępując dowolną kartę przedmiotu z kartą jokera (nigdy nie możemy użyć dwóch jokerów). Zestaw kładziemy złożony i odkryty przed sobą. Jeżeli to stworzenia zestawu użyliśmy jokera w takich przypadku kładziemy go pod kartę przedmiotu. Informujemy graczy o użyciu jokera ale nie musimy mówić czy jest to joker złoty czy srebrny.
Każdy kolejny zestaw, powinien być dołożony tak aby odsłaniał zestaw poprzedni i się od niego różnił. Każda akcja wiąże się z uzupełnieniem kart z ręki do odpowiedniej liczby kart.
Stworzenie zestawu przy pomocy stosu kart odrzuconych
Kolejną możliwością jest wykorzystanie jednej karty ze stosu kart odrzuconych. Gdy mamy pasującą kartę do wierzchniej karty na stosie kart odrzuconych lub mamy dowolnego jokera wówczas możemy stworzyć zestaw kart i położyć go przed nami (również w ten sposób aby odznaczał się od poprzednich zestawów).
Może zdarzyć się i tak, że nie ma już kart na stosie kart odrzuconych – wówczas nie ma możliwości wykonania tej akcji. Uzupełniamy karty z ręki, kartami ze stosu.
Odebranie wierzchniego zestawu innemu graczowi
Możemy mieć chrapkę na zestaw innego gracza, możemy wykonać akcję podjęcia próby odebrania wierzchniego (i tylko tego) zestawu. Do odbioru zestawu jest nam potrzebna taka sama karta jak w zestawie lub joker. Gracz może się bronić, wykładając kolejną taką samą kartę lub jokera. Wojna toczy się do chwili gdy któryś z graczy powie pas tzn. gdy zabraknie mu kart pasujących do wojny.
Zwycięzca wykłada przed sobą wszystkie karty biorące udział w ataku i obronie. Po wojnie obaj gracz uzupełniają swoje karty z ręki do odpowiednie liczby kart (4 lub 5 w zależności od liczby graczy).
Odrzucenie karty
Zdarzy się i tak, że nie będziemy mieli możliwości stworzenia zestawu z ręki, użycia karty ze stosu kart odrzuconych albo nie będziemy dysponować odpowiednimi kartami do odebrania wierzchniego zestawu – możemy wtedy odrzucić dowolną, jedną kartę z ręki i pobrać w jej miejsce wierzchnią kartę ze stosu. Po tej akcji na kolejny ruch robimy dopiero gdy przyjdzie nasza kolej w następnej kolejce. Czyli nawet gdy dobierzemy kartę do stworzenia zestawu – nie możemy go wyłożyć od razu.
Gdy zakończą się karty w stosie do dobierania i żaden z graczy nie może już wykonać akcji – kończy się runda. Gracze odrzucają karty, które zostaną im na ręce.
Czas na liczenie punktów tzn. każdy z graczy podlicza swoje karty. Na kartach wskazana jest wartość w tysiącach (w górnym rogu posłużono się przedrostkiem tysiąca czyli k (kilo). Wpisujemy w tabeli wyników uzyskane przez graczy obroty. Czas na kolejną rundę.
Przed rozdaniem kart należy bardzo dokładnie je potasować. Karty tworzą pary i złe potasowanie sprawi, że gracze będą dobierali już wcześniej sparowane karty.
Gra kończy się, gdy jeden z graczy zbierze zwój pierwszy milion dolarów. Gracz z największą kasą wygrywa.
Big Deal jest miłą i szybką rozgrywką. Dzięki prostym zasadom, które możemy wyjaśnić w dwie minuty, każdy może szybko dołączyć do rozgrywki. Gra jest świetną rozrywką na rozkręcenie towarzystwa i dobrym wstępem do innych dłuższych gier.
Gramy w Big Deal w różnych zestawieniach wiekowych i nie ma tutaj specjalnych barier. Losowość kart dobieranych sprawia, że każdy może wygrać. Spryt i obserwacja innych graczy, może znacznie poprawić wynik finansowy rozgrywki.
Co do wartości edukacyjnej gry to należy zwrócić uwagę na ćwiczenie umiejętności obserwacji, podejmowania decyzji i oceny ryzyka. W prosty sposób też możemy nauczyć młodszego gracza dodawania dużych liczb i tworzenia par ułatwiających szybkie dodawanie.
Tytuł: Big Deal
Gatunek: gry karciane
Liczba graczy: 2 – 6 osób
Wiek graczy: od 8 lat
Czas gry: 30 min.
Edycja: polska
Instrukcja: polska
Wymiary pudełka: 95x125x30 mm
Waga pudełka: 0,2 kg
Zdobądź swój pierwszy milion!
Agnieszka
Serdecznie dziękuję Firmie G3 za udostępnienie gry do testów.