Znajdź miejsce na “Zwierzaki na tratwie”
Historia jest taka – zwierzaki raz do roku organizują spływ na tratwach. Zabawa co roku jest świetna, więc żaden zwierzak jej nie odpuszcza. Co roku zwierząt jest coraz więcej. Jak zorganizować taki spływ bezpiecznie? Rzeka jest rwąca. uważajcie więc, aby żadne zwierzątko nie wpadło do wody. Kapitan Mysz ocenia, czy wszystkie zwierzęta zmieszczą się na tratwie czy nie.
Oj, będzie się działo!
To druga z serii gier dla najmłodszych Egmonta “Zagraj ze mną”. Gra jest przeurocza. Ale zobaczcie sami…
Samo pudełko sprawia, że chce się zagrać. W pięknym, żółtym pudełku znajdziecie następujące elementy:
- 6 tekturowych tratw,
- 30 drewnianych zwierzątek (10 gatunków, po 3 z każdego)
- 30 kart ze zwierzętami (ilość kart odpowiada ilości drewnianych figurek),
- 18 żetonów punktów zwycięstwa,
- 4 znaczniki głosowania TAK,
- 4 znaczniki głosowania NIE,
- klepsydra,
- prosta i przejrzysta instrukcja w języku polskim.
Gra przeznaczona jest dla dzieci od 5 roku życia. Gra jest dla 2 do 4 graczy. W każdym z zestawień gra się bardzo dobrze. Czas rozgrywki to 20-30 minut.
Przygotowanie do gry:
1. Połóż zwierzęta i stos sześciu tratw na stole.
2. Umieść żetony punktów i klepsydrę nieopodal.
3. Potasuj karty i ułóż je w zakrytym stosie (zwierzątkami do dołu).
4. Każdy gracz otrzymuje po 1 żetonie głosowania TAK i NIE.
5. Umieść 1 tratwę na środku stołu.
6. Weź wierzchu stosu 10 kart zwierząt i ułóż je dookoła tratwy (obrazkami do góry). Połóż po 1 drewnianym zwierzątku na odpowiadającej mu karcie.
Zadaniem graczy jest odgadywanie, czy wszystkie zwierzęta zgromadzone wokół tratwy – bezpiecznie się na niej zmieszczą.
Gracze obserwując zwierzątka zgromadzone wokół tratwy posługując się żetonem z kapitanem Myszą podejmują decyzję TAK czy NIE tzn. TAK – zwierzątka zmieszczą się na tratwie, NIE – zwierzątka nie zmieszczą się na tratwie.
Głosowanie na tym etapie jest tajne. Gdy wszyscy gracza podjęli decyzję, na raz, dwa,trzy – wszyscy odwracają swoje znaczniki głosowania.
Jeżeli wszyscy głosują na TAK – wybieramy z wierzchu stosu kartę ze zwierzątkiem i układamy przy tratwie razem z figurką zwierzątka.
Głosujemy ponownie.
Jeżeli wszyscy głosują na NIE – wspólnie decydujemy, które zwierzątko usuwamy z kolejki do tratwy. Nowe zwierzątko dobieramy ze stosu kart i dodajemy figurkę.
Głosujemy ponownie.
Głosy są na TAK i NIE – wówczas gracze głosujący na TAK, odwracają klepsydrę i razem próbują umieścić zwierzęta z kart w obrębie tratwy. Trzeba się spieszyć, bo gracze mają na to 1 minutę. Zwierzęta muszą leżeć płasko (na boku) i nie mogą wystawiać poza krawędź tratwy ani tworzyć stosów (leżeć jedno na drugim, czy opierać się bokiem). Jeżeli gracze zdążą przed przesypaniem się piasku w klepsydrze, otrzymują punkty zwycięstwa. Jeżeli nie zdążą, lub zwierzątek nie da się ułożyć na płasko – punkty otrzymują gracze głosujący na NIE.
Kilka słów o punktach zwycięstwa:
Punkty zwycięstwa są inne na każdej rundy. Począwszy od rundy pierwszej, gracze wygrywający rundę otrzymują żetony zwycięstwa z jedną kropką (punktem), w drugiej z dwoma punktami, w trzeciej z trzema, itd.
Po rozdaniu punktów zwycięstwa, przechodzimy do kolejnej rundy. W całej grze będzie ich 6 – tyle samo co tratw. Użytą w grze tratwę odkładamy do pudełka. Zwierzęta dokładamy do ogólnej puli a karty ze zwierzętami dodajemy do tych pozostałych na stole, karty tasujemy i kładziemy obok figurek ze zwierzętami.
Czas na zaokrętowanie kolejnych pasażerów na kolejną tratwę. Nową tratwę kładziemy na stole i gromadzimy 10 zwierzątek przedstawionych na pobranych 10 kartach ze stosu kart. Gra toczy się według zasad.
Gra kończy się po wysłaniu na rzekę wszystkich 6 tratw. Gracze podliczają swoje punkty i zwycięża gracz z największą liczbą punktów na żetonach zwycięstwa. W przypadku remisu, gracze dzielą się zwycięstwem.
Gra należy do tych mocno edukacyjnych. Dzieci ćwiczą grając:
- wyobraźnię przestrzenną – ponieważ przy głosowaniu muszą zdecydować opierając się na wielości zwierzątek, czy wejdą wszystkie na tratwę,
- liczenie – gra opiera się również na liczeniu, więc jest to świetny sposób na takie ćwiczenie,
- radzenie sobie ze stresem – klepsydra powoduje, że czas radzenia sobie z zadaniem jest bardzo istotnym elementem – więc mamy tu również wykonywania zadania pod presją czasu,
- współpracę w grupie – ponieważ podobnie głosując, gracze będą wspólnie umieszczać zwierzątka na tratwie,
- obserwację – gdy trzeba dokładnie obserwować ilość zwierzątek użytych w rozdaniu i kalkulować jakie zwierzątka mogą się pojawić.
Grę oceniam bardzo wysoko. Jest świetną rozgrywką do wspólnego grania dzieci, ale i dla rodziców – którzy dzięki ciekawej mechanice gry nie będą się nudzili. Mnie dzieci ogrywały, więc albo mam problemy z wyobraźnią przestrzenną albo trafili się mocni gracze. Gra za każdym razem jest inna. Nie ma szans, aby szybko się znudziła.
Ciekawie wykonane elementy gry, piękna i kolorowa grafika, drewniane figurki i solidny karton spowodują, że grą będziecie się cieszyć bardzo długo. Granie wzbudza wiele emocji a presja czasu przy układaniu zwierzątek na tratwę, wprowadza najwyższy stan skupienia.
Gra jest absolutnie warta polecenia!
Gra zdobyła też, liczne nagrody i wyróżnienia:
Najlepsza gra dziecięca (2010, Norwegia)
Najlepsza gra dziecięca – Golden Geek – nominacja (2010, USA)
Kinderspiel des Jahres – nominacja (2009, Niemcy)
Deutscher Lernspielpreis – nominacja (2009, Niemcy)
Najlepsza gra dziecięca – Golden Geek – nominacja (2009, USA)
Szczegóły wydawnicze:
Nazwa gry: Zwierzaki na tratwie
Seria: Zagraj ze mną
Wydawca: Egmont
Data premiery: 26.10.2015 r.
Autorzy gry: Carlo A. Rossi
Ilustracje: Anne Pätzke
Liczba graczy: 2-4 osób
Czas rozgrywki: 20-30 min.
Wiek: 5+
Grę do recenzji przekazał:
Czas na spływ! Do startu gotowi …
Agnieszka