X Robot – stwórz specjalistę od wszystkiego
Marzenie … mieć robota, który będzie wykonywał wszystkie mniej miłe czynności za mnie. Wstanie o 5.15 i zacznie krzątanie się po domu, prasowanie ubrań dla rodziny, przygotowanie śniadania i drugiego do pracy i szkoły, pójdzie za mnie do pracy, w drodze powrotnej zrobi zakupy, przygotuje kolację, posprząta, naładuje baterię aby kolejnego dnia mieć dużo energii. A ja … cudownie, w tym czasie kiedy moja kopia się krząta i biega jak szalona, porozmawiam z rodziną przy śniadaniu, odprowadzę córkę na zajęcia szkolne i po drodze porozmawiamy sobie o wieczornej lekturze. Wrócę do domu i będę czytać książki, pisać, malować, spotkam się z koleżankami, może zrobię zakupy. Później odbiorę dziecko ze szkoły zaraz po lekcjach, w drodze do domu pogadamy jak minął nam dzień. W domu zagramy w kilka planszówek, wspólnie odrobimy lekcje, poczytamy książki, przejdziemy się na spacer. Wspólnie z rodziną zjem kolację, obejrzymy ciekawy film … cudownie.
Ale może być jeszcze cudowniej, gdyby cała moja rodzina miała swoje roboty …
Namiastką tego marzenia, może być całkiem realna gra X-robot od G3. Gra przeznaczona jest dla 2-5 graczy w wieku od ośmiu lat. Czas rozgrywki to 30-45 minut.

W małym tekturowym pudełku znajdziecie:
- instrukcję,
- 81 kart podstawowych,
- 36 kart bonusowych.
Celem rozgrywki jest uzyskanie tytułu najlepszego konstruktora robotów.
Przygotowanie do rozgrywki:
Potasuj karty podstawowe i rozdaj każdemu graczowi po 7 kart. Pozostałe karty układa się na środku stołu w formie zakrytego stosu kart do dobierania.
Karty bonusowe dzieli się według ich rewersów na 3 kategorie i oddzielnie tasuje. Potasowane karty układa się na stole w formie 3 zakrytych stosów i odkrywa się wierzchnią kartę każdego z nich.
Rozgrywka:
Losowo wybiera się gracza rozpoczynającego. Gra dzieli się na tury, z których każda składa się z dwóch obowiązkowych kroków:
Krok pierwszy:
Dobranie kart – na początku swojej koloejki gracz zawsze dobiera jedną kartę z wierzchu stosu kart do dobierania. W sytuacji gdy zostaliśmy bez kart – dobieramy dwie karty. Podczas gry nie ma limitu na karty, które mamy na ręce.
Ważne! Podczas gry niektóre karty są odrzucane – gdy zabraknie kart na stosie do dobierania – należy je potasować i zakryte przygotować jako stos do dobierania kart w rozgrywce.
Krok drugi:
Wykonanie jednej z akcji:
1. Odłożenie karty do banku:
Gracz może odłożyć do banku jedną dowolną kartę z ręki rewersem do góry – od tej pory będzie tylko walutą wartą 100, niezależnie od tego co wskazuje jej awers. W banku można mieć maksymalnie 8 kart. Karty w banku należy trzymać w zakrytym stosie i nie ujawniać ich liczby przeciwnikom. Gdyby do banku gracza trafiło więcej kart niż 8 – nadwyżka trafia do stosu kart odrzuconych.
2. Wystawienie karty do licytacji:
W tej akcji gracz może wystawić do licytacji jedną kartę z ręki, taką która przedstawia robota. Wartość początkowa tej karty zawsze wynosi 100 i jest to jednocześnie oferta gracza, który wystawił kartę do licytacji. Gracze kolejno licytują kartę o minimum 100 albo pasują. Licytacja trwa do dopóki nie spasują wszyscy oprócz jednej osoby.
Jeżeli najwyższą kwotę zdeklarował gracz wystawiający kartę do licytacji – płaci on za kartę o 100 mniej niż kwota końcowa. Jeżeli nikt nie licytował, gracz otrzymuje tą kartę za darmo.
Jeżeli najwyższą kwotę zadeklarował inny gracz, niż ten który kartę wystawiał, to wpłaca połowę (lecz nie mniej niż 200) do banku gracza wystawiającego kartę do licytacji, pozostałe karty trafiają do kart odrzuconych.
W grze nie można blefować – zawsze trzeba mieć pokrycie kartami z banku lub z ręki – którymi płaci się gdy zabraknie kasy w banku.
I tutaj zaczyna się zabawa! Budujemy robota.
Do budowy robotów używa się tylko karty wygrane w licytacji. Po wygraniu karty należy ją od razu umieścić przed sobą, budując w ten sposób robota. Każdy robot może mieć maksymalnie po jednej karcie z danym fragmentem robota. Gdy mamy po licytacji dwa takie same elementy robota – wówczas gracz decyduje, która karta będzie elementem robota a która trafi do banku. Każdy gracz buduje jednego robota.
3. Zakup karty bonusowej:
Gracz może kupić jedną z odkrytych kart bonusowych lub przejrzeć 3 wierzchnie karty dowolnego stosu i wybrać jedną z nich do zakupu. Wolno posiadać maksymalnie 3 karty bonusowe każdego rodzaju. Koszt pierwszej karty jednego rodzaju wynosi 100, drugiej 200 a trzeciej 300. Karty bonusowe kładzie się obok swojego robota awersem a zapłatę za karty bonusowe odkłada się na stos kart odrzuconych.
Karty bonusowe:
- dodatkowe punkty za wskazane części robota,
- dodatkowe punkty za karty ze wskazaną liczbą gwiazdek,
- dodatkowe punkty za wskazaną (lub większą) liczbą gwiazdek w konkretnych kolorach.
4. Zagranie karty wydarzeń:
Po wyłożeniu jednej z kart wydarzeń gracz natychmiast rozpatruje jej efekt, z następujących:
- gracz losuje po jednej karcie z rąk maksymalnie dwóch graczy, którzy po zagraniu przez niego tej karty mają więcej kart od niego,
- gracz może zamienić swoją kartę bonusową z dowolną kartą bonusową innego gracza (przez tą akcję, żaden z graczy nie przekroczy w ten sposób limitu kart danego rodzaju),
- karty z rąk wszystkich graczy są tasowane i ponownie rozdawane po równo zgodnie z ruchem wskazówek zegara (zaczynając od osoby zagrywającej kartę wydarzeń),
- gracz może przejrzeć stos kart odrzuconych i jedną wybraną przez siebie kartę z tego stosu wziąć na rękę.
Tura gracza kończy się i kolej przechodzi na następną osobę zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
Gra kończy się natychmiast, gdy jeden z graczy skompletuje całego robota. Aby robot był kompletny, musi mieć dwie nogi, dwie ręce, brzuch i głowę. Uszy są elementem dodatkowym, dzięki któremu robot uzyska dla nas więcej punktów. Kompletny robot nie musi mieć uszu.
Podliczanie punktów to równie ważny element jak zbudowanie robota – bo to dzięki punktom, można ustalić ostatecznego zwycięzcę.
Punkty dodatnie otrzymuje się za:
- liczbę gwiazdek na kartach, z których składa się dany robot, pomnożoną przez liczbę kolorów,
- zrealizowane karty bonusowe (liczba punktów wskazana jest na każdej karcie),
- skompletowanie całego robota – pierwszy gracz, który skompletuje robota dostaje dodatkowo 10 punktów.
Punkty ujemne otrzymuje się za:
- niezrealizowane karty bonusowe (liczba punktów wskazana jest na każdej karcie).
Gra jest bardzo wciągająca. Każdy przygotowuje robota do swoich zadań specjalnych i każdy z nas ma inne preferencje. Zrobienie najbardziej odlotowego robota było naszą ambicją od samego początku gry.
Generalnie gra jest bardzo ciekawa. Rozgrywka trwa ok 30-45 minut a jej długość zależy od ilości graczy. Gra jest przeznaczona od ośmiu lat, bo w tym wieku, dziecko potrafi bez trudu wycenić wartość karty w licytacji, przewidzieć konsekwencje swoich rozgrywek i podjąć decyzje (w miarę swoich możliwości). W grze może wziąć udział od 2 do 5 graczy, co też ma znaczenie – bo dzięki temu gra staje się uniwersalna. Mały rozmiar pudełka i karciany charakter gry daje wiele mobilnych możliwości. Zabranie gry do znajomych na wieczorne spotkanie – będzie dobrym pomysłem i spotka się z dużym entuzjazmem. Zasady gry są proste i łatwe szybkiego wyjaśnienia.
W towarzystwie dorosłych dochodzi nawet do sprzeczek o wyposażenie robota a licytacja bywa bardzo zacięta. Panowie chcąc trochę dodać testosteronu swojemu dziełu, za wszelką cenę chcą dołożyć do niego siekierę, piłę albo beczkę z trunkiem …, panie szaleją z mikserami a dzieci z playstation i rolkami.
Szczegóły wydania:
Tytuł: X-Robot
Wydawnictwo: G3
Autor: Michel Baudoin
Ilustracje: Sylwia Smerdel
Gatunek: gry karciane
Liczba graczy: 2 – 5 osoby
Wiek graczy: od 8 lat
Czas gry: 30 – 45 min.
Wymiary pudełka: 95x125x20 mm
Waga pudełka: 0,2 kg
Konstruktorzy do dzieła!
Agnieszka

Serdecznie dziękuję Firmie G3 za udostępnienie gry do testów.
Dziękujemy!