Wyścig na jednej nodze czyli Pędzące ślimaki
Kto grał w „Pędzące żółtwie”, to wie czego może spodziewać się po tej nowej, kolejnej po „Pędzących jeżach” wariacji na temat pędzenia 🙂
Moje dziecko wręcz oszalało, jak rozpakowało paczuszkę z grą “Pędzące ślimaki”. Cudownie! Nowa gra, nowa instrukcja, nowe możliwości …
Egmont staje na wysokości zadania jeżeli chodzi o to co znajdujemy w środku pudełka. Elementy gry są solidne i świetnie opracowane. W pudełku znajdziecie:
- plansza
- 5 kart z kolorowymi ślimakami
- 5 kostek (czerwony, fioletowy, żółty, niebieski i zielony)
- 5 ślimaków (czerwony, fioletowy, żółty, niebieski i zielony)
- 36 żetonów punktów
- instrukcja

Zanim zaczniecie grę, dzieci będą mieć frajdę w wypychaniu wytłoczek z punktami i kartami ślimaków. Aby w naszym pudełku był porządek i do gry są dołączone woreczki strunowe, dzięki którym wszystkie elementy będą świetnie posegregowane.
Celem rozgrywki jest zdobycie dzięki odpowiednim ruchom ślimakami, jak największej liczby punktów.
Przebieg rozgrywki:
Rozkładamy planszę na środku stołu i ustawiamy wszystkie ślimaki na planszy na polu start a obok planszy kładziemy wszystkie kostki. W grze używamy wszystkich ślimaków i wszystkie kostki niezależnie od liczby graczy.
Żetony punktów układamy w stosach obok planszy.
Zaczynamy od potasowania i losowania karty ślimaka, którym będziemy grać. Swojego wyboru nie ujawniamy a pozostałe karty (jeżeli jest nas mniej niż 5 osób) trafiają z powrotem do pudełka.
Grę rozpoczyna gracz, który ostatnio zajadał się grzybami, u nas zwykle zaczyna gracz najmłodszy.
Gracz wykonuje następujące akcje:
- Rzuca wszystkimi kostkami.
- Wybiera dowolną jedną kostkę i kładzie ją przed sobą, chyba że wybrał kostkę ze ślimakiem wówczas kostka trafia do puli kostek z powrotem.
- Przemieszcza ślimaka w kolorze który wybrał o tyle pól ile wskazuje kostka. Jeżeli wybrał kostkę ze ślimakiem, przemieszcza się o 2 pola.
- Przekazuje pozostałe kostki graczowi po swojej lewej stronie.
Do gry przystępuje kolejny gracz, który wykonuje te same akcje, z tym, że każdorazowo może zmniejszać się liczba kostek biorących udział w rozgrywce. Tura trwa do chwili, gdy jednemu z kolejnych graczy zostanie przekazana tylko jedna kostka. Wówczas zbiera on wszystkie pozostawione przez graczy kostki i rozpoczyna swój ruch wszystkimi pięcioma kostkami.
Jak wiadomo, celem graczy jest zdobywanie punktów, które można uzyskać za:
- przepchnięcie innego ślimaka,
- zakończenie ruchu na grzybku,
- za zajęcia nie końcu gry punktowanych miejsc.
Przepchnięcie innego ślimaka lub ślimaków następuje w sytuacji, gdy nasz ślimak zakończy ruch na listku gdzie już znajduje się jeden lub więcej ślimaków. Wówczas nasz ślimak przepycha te ślimaki o jedno pole do tyłu a za każdego przepchniętego ślimaka otrzymuje jeden punkt. Przepchnięte ślimaki, gdy trafiają na pole z innymi ślimakami, już się nie przepychają i nie przesuwają ślimaków do których dołączyły.
Przepychanie następuje tylko w przypadku gdy zastaniemy ślimaki na listku. Jeżeli trafimy na ślimaka na grzybie, to otrzymujemy punkt za zdobycie grzyba ale nie ma już przepychania ślimaków.
Gra kończy się, gdy jeden ze ślimaków dojdzie do ostatniego pola z pięknym, zielonym listkiem. Ostatnie pole zdobywamy nawet wówczas gdy wyrzucimy za dużo oczek. Gracz który przemieścił ślimaka na ostatnie pole, zdobywa 1 punkt.
Teraz czas na odkrycie swoich ślimaczych faworytów i pora aby przyznać punkty za osiągniętą pozycję w wyścigu.
Punktacja pozycji:
1.miejsce – 5 punktów
2. miejsce – 2 punkty
ostatnie miejsce – 3 punkty
Gdy kilka (a czasami nawet cztery) ślimaki będą na ostatniej pozycji – wówczas wszyscy otrzymują po 3 punkty.
Jak widać o sukcesie nie decyduje pierwsze miejsce w wyścigu, bo ważne jest również fakt posiadania ślimaka na ostatniej pozycji.
Na koniec gracze sumują wszystkie punkty. Wygrywa gracz, który zdobył ich najwięcej.
Dla fanów „Pędzących żółwi” jest to prawdziwa gratka, bo gra jest naprawdę świetna i godna jako kolejna wersja na temat.
Ciekawe połączenie kolorowych kostek i możliwości manipulowania grą do końca, daje porcję dobrej zabawy.
Do samego zakończenia gry nie wiadomo kto wygra a skupiając się tylko na zdobywaniu punktów można przeoczyć kwestie punktacji dodatkowej na końcu gry.
Podczas gry trzeba wykazać się umiejętnością obserwacji i podjęcia na tyle elastycznej strategii aby swobodnie podczas gry zmieniać założenia. Po kilku rozgrywkach przekonałam się, że tutaj naprawdę trzeba się skupić i nie zaniedbać żadnej kwestii, bo różnice w punktacji są często minimalne.
Rozgrywka jest przeznaczona od 2 do 5 osób, dzięki czemu możecie w grę zagrać w parze albo rodzinnie w większej grupie. Każda rozgrywka, niezależnie od ilości graczy daje wielką frajdę i jeszcze większe zaskoczenie.
Serdecznie zachęcam do zapoznania się z tym tytułem. Jeżeli w domu macie dzieci, to będzie to dla nich naprawdę wspaniała rozrywka.

Teraz nasza kolekcja gier jest pełniejsza … trzy pędzące tytuły są w naszej rodzinnej kolekcji.
Podstawowe informacje:
Tytuł: Pędzące ślimaki
Wydawca: Egmont
Projektant: Reiner Knizia
Rysunki: Rolf Vogt
Liczba graczy: 2 – 5 osób
Wiek: od 6 lat
Czas gry: ok. 30 minut
Format w mm: 200x200x50
Wydanie: polskie
Instrukcja: polska
Dziękuję Wydawnictwu EGMONT za udostępnieni gry do testów.