10Sty
2016
0

Wciel się w rolę tajnego agenta

Pomimo, że gra już jakiś czas temu wydana to nadal nas bawi i cieszy. Mowa o grze „Agenci” od Egmonta. To jedna z pierwszych detektywistycznych gier w jaką moje dziecko grało i pomimo wielu rozgrywek, gra nadal nas nie znudziła i bardzo chętnie do niej wracamy.
Dzięki hojności Wydawnictwa, mogłam również tę grę dołączyć do programu mojego autorskiego projektu „Grajki Czytajki”. Projekt ma zachęcać dzieci do spędzania czasu przy grze planszowej oraz do czytania.
Skupmy się na grze, która rozbudzi w dzieciach umiejętności detektywistyczne. W grze będziecie zdobywać punkty nie tylko planując każdy swój ruch, ale bacznie obserwując przeciwników i wykorzystując ściśle tajne informacje do zdobycia przewagi nad innymi agentami. W trakcie gry będziesz rozpoznawać również swojego przeciwnika aby na końcu odkryć prawdziwą twarz agentów.

W pudełku znajdziecie:

  • planszę,
  • 7 kart agentów,
  • 7 pionków agentów,
  • 7 znaczników punktów,
  • 26 kart ściśle tajne,
  • kostkę,
  • sejf,
  • instrukcję w języku polskim.

Gra daje możliwości stopniowego wprowadzania graczy w świat detektywistyczny. W pierwszej najprostszej wersji uczestnicy gry skupiają się głównie na ilości punktów. W kolejnych dwóch wersjach gry, poczujecie się jak prawdziwi detektywi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Przygotowanie do gry:

Zaczynamy od liczby agentów, którzy wezmą udział w rozgrywce. W zależności od liczby graczy, również wzrasta nam liczba agentów na planszy:

  • 2 graczy – na planszy należy umieścić 5 pionków agentów,
  • 3 graczy – w grze bierze udział 6 agentów,
  • 4 i więcej graczy – wykorzystamy wszystkich agentów z gry (czyli 7).

Kompletem do każdego agenta jest znacznik i karta w kolorze agenta.

Przygotowanie gry w wersji podstawowej:

Planszę rozłóżcie na środku stołu. Pionki ułóżcie na planszy na budynku numer 0. Znaczniki punktów umieśćcie na torze punktacji na polu ze strzałką. Sejf połóżcie na planszy na budynku numer 7. Kostkę umieśćcie na środku planszy. Potasujcie karty agentów. Każdy z graczy losuje jedną kartę i sprawdza ją tak, aby inni gracz nie wiedzieli jakiego agenta wylosował. Kartę agenta kładziemy zakrytą przed sobą. Pozostałe karty agentów zakryte wsuńcie pod planszę nie sprawdzając jakich kryją agentów.

Grę rozpoczyna najstarszy gracz.

Tura gracza składa się z następujących ruchów:
1. Rzut kostką.
Rzut kostką wskazuje, o ile pól gracz będzie mógł przemieścić swojego lub innych agentów. Przy wynikach 2,3,4,5,6 gracz musi wykorzystać wszystkie punkty ruchu, ile wypadło na kostce. W przypadku wyników 1-3 gracz może wybrać ilość ruchów 1, 2 lub 3 zgodnie z własnym zapotrzebowaniem.

2. Przemieszczanie agentów.
Gracz przemieszcza pionki agentów po budynkach zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Ruchy mogą zostać rozdysponowane na jednego lub kilku agentów. Trzeba to robić sprytnie, aby nikt się nie domyślił jakim kto jest agentem.

Ciąg dalszy tury następuje w przypadku gdy co najmniej jeden agent jest na polu z sejfem.

3. Zdobywanie punktów.
Gdy jeden z agentów zakończył swój ruch na budynku z sejfem, następuje zdobywanie punktów. Gracz, które tura trwa musi przemieścić znaczniki punktów wokół planszy, zgodnie z punktacją widniejącą na budynkach.

4. Przemieszczenie sejfu.
Po przyznaniu odpowiedniej punktacji następuje przemieszczenie sejfu. Gracz zmienia miejsce położenia sejfu na każdy możliwy budynek znajdujący się na planszy. Może to być również budynek na którym są już agenci – z tym, że zdobywanie punktów może odbyć się w turze kolejnego gracza, gdy przemieści on agenta na pole z sejfem.

Po zakończeniu tury, kostka jest przekazywana sąsiadowi po lewej stronie.

Zakończenie gry następuje gdy, któryś z agentów przekroczy pole z liczbą 39. Gracz odkrywają karty swoich agentów. Wygrywa gracz którego agent, jest najbliżej pola kończącego rozgrywkę (czyli pola z liczbą 39).

Jak już pisałam, gra daje możliwości zastosowania dodatkowych wariantów. Jednym z wariantów jest wariant Ściśle Tajne.

Przygotowanie gry w wersji Ściśle Tajne:

Wszystkie elementy podstawowe należy rozłożyć jak w wariancie podstawowym. Dodoatkowo tasujemy bardzo dokładnie karty Ściśle Tajne i rozdajemy każdemu graczowi po 2 karty. Pozostałe karty kładziemy zakryte na planszy w miejscu fontanny.

Grę rozpoczyna najstarszy gracz.

Tura gracza składa się z następujących ruchów:
1. Rzut kostką.
Rzut kostką wskazuje, o ile pól gracz będzie mógł przemieścić swojego lub innych agentów. Przy wynikach 2,3,4,5,6 gracz musi wykorzystać wszystkie punkty ruchu, ile wypadło na kostce. W przypadku wyników 1-3 gracz może wybrać ilość ruchów 1, 2 lub 3 zgodnie z własnym zapotrzebowaniem. W przypadku wyrzutu kostką zakresu 1-3 gracz wybiera albo ruch agentami albo bierze z wierzchu jedną kartę Ściśle Tajne. Gracz może mieć na ręce maksymalnie 4 karty Ściśle Tajne.

2. Przemieszczanie agentów.
Gracz przemieszcza pionki agentów po budynkach zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Ruchy mogą zostać rozdysponowane na jednego lub kilku agentów. Trzeba to robić sprytnie, aby nikt się nie domyślił jakim kto jest agentem.

3. Etap Ściśle Tajne.
Następuje ona jeszcze przed ewentualnym zdobywaniem punktów. Tutaj gracze mogą naprawdę namieszać. Gracz który jest w trakcie rundy musi zadać pytanie czy ktoś chce wyłożyć karty Ściśle Tajne. Wykładanie kart zaczyna się od gracza, którego aktualnie jest tura i kolejno zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Wykładanie kart jest dobrowolne i jeżeli gracz nie chce wyłożyć takiej karty, jest po prostu omijany ale kolejność musi być zgodna z zasadami.
Wykładając kartę Ściśle Tajne, gracz wykłada ją odkrytą na pole z rabatami kwiatów, następnie wykonuje ruch zgodnie ze wskazówkami z karty. Etap wykładania kart kończy się gdy już żaden z graczy nie chce wyłożyć karty, oznacza to że w tym etapie można wyłożyć nawet kilka kart.

Ciąg dalszy tury następuje w przypadku gdy co najmniej jeden agent jest na polu z sejfem.

4. Zdobywanie punktów.
Gdy jeden z agentów zakończył swój ruch na budynku z sejfem, następuje zdobywanie punktów. Gracz, które tura trwa musi przemieścić znaczniki punktów wokół planszy, zgodnie z punktacją widniejącą na budynkach.

5. Przemieszczenie sejfu.
Po przyznaniu odpowiedniej punktacji następuje przemieszczenie sejfu. Gracz zmienia miejsce położenia sejfu na każdy możliwy budynek znajdujący się na planszy. Może to być również budynek na którym są już agenci – z tym, że zdobywanie punktów może odbyć się w turze kolejnego gracza, gdy przemieści on agenta na pole z sejfem.

Po zakończeniu tury, kostka jest przekazywana sąsiadowi po lewej stronie.

Zakończenie gry następuje gdy, któryś z agentów przekroczy pole z liczbą 39. Gracz odkrywają karty swoich agentów. Wygrywa gracz którego agent, jest najbliżej pola kończącego rozgrywkę (czyli pola z liczbą 39).

Karty Ściśle Tajne można zdobyć na dwa sposoby:

  • gdy na kostce wyrzucimy 1-3 i wybierzemy pobranie karty zamiast ruchu,
  • gdy postawimy jednego lub więcej agentów na polu z numerem -3.

Kolejny wariant gry to Tajne Akta. Wariant ten przebiega zgodnie z zasadami tj. albo w wersji podstawowej albo w wersji Ściśle Tajne.
Podczas gry, uczestnicy notują na kartkach lub starają się zapamiętać specyficzne ruchy graczy na planszy. Na przykład, który gracz jakiś agentów stawia na budynku -3 albo przemieszcza agentów z tego pola, jakim agentem gracz porusza się częściej itp.
Na koniec gdy jeden ze znaczników przekroczy pole z liczbą 39, gracze pokazują kartki z przyporządkowanymi agentami do graczy i podają kto ich zdaniem jakim jest agentem.
Za każde właściwe przyporządkowanie gracz otrzymuje dodatkowo 5 puntów i o tyle przemieszcza swój znacznik.

Gra Agenci jest świetnym wstępem do gier detektywistycznych. Dzieci i dorośli podczas gry mogą wczuć się w prawdziwych tajnych agentów i niczym Agent 007 działać pod przykrywką.

Gra uczy obserwacji i ćwiczy spostrzegawczość. Planowanie i strategia są również bardzo istotnym elementem gry. W grze trzeba być sprytnym i zachować spokój. Umiejętny blef, również się tutaj przydaje. W zależności od składu wiekowego graczy, gra może być bardziej lub mniej „wredna”. Zauważyłam, że gracze w pierwszych rozgrywkach są mniej skorzy do stosowania negatywnego oddziaływania na pozostałych uczestników ale w miarę jedzenia apetyt wzrasta.

Serdecznie polecam grę. Nieskomplikowane zasady i czas rozgrywki sprawia, że nawet najbardziej oporni uczestnicy gry nie będą się nudzić.

Agnieszka

Egmont-prezentuje-okladke-Agentow-_bw65769Szczegóły gry:

Tytuł: Agenci
Wydawnictwo: Egmont
Liczba graczy: 2-7 graczy
Czas rozgrywki: 30 min.
Wiek: 8-108 lat
Autor: Wolfgang Kramer
Ilustracje: Sławomir Kiełbus

Zdobyli prestiżową nagrodę:
Spiel des Jahres (Niemcy, 1986),
Najlepszą grę rodzinną (Szwajcaria, 2002).

W grze Agenci (w 1986 roku) po raz pierwszy zastosowano tor punktacji wokół planszy, który stał się standardem w grach planszowych.

logo egmontSerdecznie dziękuję Wydawnictwu Egmont za przekazanie gry do projektu „Grajki-Czytajki” prowadzonego w ramach współpracy pomiędzy Ośrodkiem Pomocy Społecznej Dzielnicy Wola a Biblioteką dla Dzieci i Młodzieży w Dzielnicy Wola m.st. Warszawy.