Walcz i buduj swoją Wyspę Dinozaurów!
Tym razem testowaliśmy i naprawdę dobrze bawiliśmy się karcianką od FoxGames “Wyspa Dinozaurów”. Gra niepozorna na pierwszy rzut oka, ale daje wiele możliwości w budowaniu strategii i znalezienia swojego najlepszego sposobu na zwycięstwo. A dróg do zwycięstwa jest naprawdę wiele …
Gra składa się tylko z kart. Ale jakich? Na początek trzeba rozpoznać tą całą różnorodność kart:
- 108 kart z dinozaurami różnej mocy (cztery rodzaje dinozaurów: Wodnik, Mięśniak, Wege i Latawiec) – to one będą brały udział w rozgrywce o wyspę,
- 22 karty zdarzeń, dzięki którym dowiemy się jakie okoliczności losu sprzyjają lub przeszkadzają w rozwijaniu wyspy dinozaurów,
- karta Wielkiego Kamienia a raczej Ostatecznego Meteorytu, który definitywnie kończy grę i życie dinozaurów,
- 1 karta Wyspy Dinozaurów wokół której tworzymy startową wyspę,
- 6 kart Wysp, wokół których gracze tworzą własne wyspy (z dwiema wersjami rozgrywki łatwiejszą i trudniejszą),
- 6 kart Cmentarzysk, na które będą trafiać dinozaury, które natrafiły na wroga o tej samej mocy,
- 8 kart Małych Dinozaurów, tworzących startową wspólną wyspę,
- 3 karty Premii Kto Pierwszy, Ten Lepszy, która umożliwia zdobycie dodatkowych punktów za szybsze wybudowanie swojej własnej wyspy,
- 1 karta Premii Długiego Pazura, dla gracza z którego rozgrywka jest najbardziej “pazurodrapieżna”,
- 6 kart pomocy ze skróconymi zasadami rozgrywki.
Opanowanie tych kart jest niezbędne aby skutecznie rozpocząć rozgrywkę i to wystarczy. Nie jest konieczna rozgrywka próbna, ponieważ już od pierwszej rozgrywki poczujecie o co chodzi grze.
Rozpoczynamy od ułożenia wyspy Małych Dinozaurów. Wokół Wyspy Dinozaurów układacie zgodnie ze wzorem na Karcie Wyspy. Małe Latawce skrajnie u góry a Wodniki u dołu, środkiem u góry i dołu ustawiacie Mięśniaki a środkiem w poziomie małe Wege.
Każdy z graczy otrzymuje siedem losowo wybranych kart Dinozaurów, jedną kartę Wyspy, jedną kartę Cmentarzyska. Gdyby graczowi trafiło się pięć kart tego samego gatunku, należy je wymienić.
Na środku stołu układacie w zakrytych stosach karty z Dinozaurami oraz 10 losowo wybranych kart Zdarzeń na których spodzie połóżcie kartę Wielkiego Kamienia, który oznacza ostateczną zagładę świata dinozaurów.
Początkowo gra rozgrywana jest symultanicznie (czyli jednocześnie) lecz później ustalana jest kolejność na podstawie mocy wybranych kart Dinozaurów. Wszyscy gracze wpierw wybierają z kart z ręki jedną lub dwie (tzw. duet) karty tego samego gatunku dinozaura, którego chcą zdobyć dla swojej wyspy. Gracze prezentują wybrane przez siebie karty. Jeżeli zdarzy się, że gracze walczą tymi samymi dinozaurami o tej samej mocy, trafiają one na Cmentarzysko (tylko te o tej samej mocy i tego samego rodzaju), pozostałe biorą udział w dalszej rozgrywce. Na podstawie mocy kart ustalana jest kolejność. Karty, które trafiły na Cmentarzysko przy podliczaniu punktów dają Wam po dwa punkty za każdą.
Ale uwaga, na wybór kart i sposób ich rozgrywki wpływają karty Zdarzeń, które kolejno odkrywamy na początku każdej tury. Karty Zdarzeń mogą wpłynąć na sposób liczenia mocy, na liczbę kart możliwych do wystawienia itp. Warto przed każdą rozgrywką tasować wszystkie karty Zdarzeń i wybierać losowo 10 kart do gry. W ten sposób zapewnicie sobie, że rozgrywka będzie ciekawsza i urozmaicona.
Gracz, którego karty są najmocniejsze w grupie i jeżeli suma kart jest wyższa od karty Dinozaura, którą chce zabrać na swoją wyspę, zamienia karty z ręki na kartę z Wyspy Dinozaurów a karta z Wyspy Dinozaurów ląduje dokładnie w tej samej strefie na wyspie tworzonej przez gracza. Brzmi to dość skomplikowanie ale w praktyce jest to bardzo proste.
W grze generalnie chodzi o to aby stworzyć taką taktykę rozgrywki, by na koniec mieć jak najwięcej punktów. Czy zrobicie to tworząc wyspę, tak aby dostać premię za pierwszą wybudowaną kompletną wyspę, czy skupicie się na premii za najwięcej pazurów na kartach swojej wyspy, to nie ma znaczenia. Strategie mogą być przeróżne i dlatego gra bardzo przypadła mi do gustu. Już pierwszego dnia po trzech rozgrywkach z moją rodziną okazało się że podstępna córka wygrywała tylko dlatego, że każdorazowo miała inną taktykę. To mnie niestety zgubiło 🙁
- Pudełko z pomocnymi przegródkami
- Układ Wyspy Dinozaurów
- Karty z pazurem i Premia Długiego Pazura
- karta Premii Długiego Pazura
- Karta Dinozaurów z mocą 3
- Rozgrywka
- Karty Dinozaurów
- Karty Zdarzeń
… (nawiązując do początku) i dlatego ta gra jest naprawdę dobra. Dla dzieci to świetny sposób na naukę strategii i umiejętności przewidywania ruchów przeciwnika. Przy czym dla wielbicieli świata prehistorycznych gadów, to naprawdę miła i przyjemna zabawa.
W grze ćwiczymy spostrzegawczość, refleks i umiejętność obserwacji zmian zachodzących na stole. Grający zwykle stosują odmienne strategie, co niejednokrotnie mnie zgubiło.
“Wyspa Dinozaurów” jest grą absolutnie nadającą się do rozgrywek dzieci z dorosłymi czy też z dziadkami. Dzieci mogą też korzystać z pewnych opcjonalnych ułatwień, które daje wyspa Tyranka (np. nie muszą zdobytej karty kłaść w dokładnie tą samą strefę na swojej wyspie), to może być też zachętą dla dzieci nie nakręconych graniem 🙂
Teraz czas na naszą Pomyślnikową ocenę:
Pomyślnikowa ocena:
Skalowalność gry: 8/10
Estetyka i wykonanie gry: 8/10
Poziom trudności i złożoności gry: łatwa
Losowość rozgrywki: 7/10
Interakcja: 9/10
Grywalność: 8/10
Czas rozgrywki: 9/10
Czytelność instrukcji: 9/10
Cena: 6/10
Podsumowanie: 8.1
Szczegóły wydawnicze:
Autor: Bertrand Arpino
Ilustrator: Stéphane Escapa
Wydawnictwo: FoxGames
Tytuł oryginału i link do BGC: Dino Twist
Wiek graczy: 7+
Liczba graczy: 2 – 6 osób
Czas rozgrywki: ok. 10-20 minut
Dziękuję serdecznie za przekazanie gry do recenzji Wydawnictwu FoxGames.
To była dla nas wielka przyjemność.