Świat dźwięków – gry muzyczne dla dzieci
Słuch i wzrok są podstawowymi zmysłami, które pozwalają dziecku a później człowiekowi dorosłemu na orientację w otoczeniu.
Słuch jest niezbędnym elementem w procesach porozumiewania się mową dźwiękową – artykulacyjną, a u małego dziecka jest jednym z warunków jej naturalnego uczenia się i przyswajania.
Słuch daje poczucie bezpieczeństwa poprzez poczucie stałego związku z otaczającym nas światem i rozróżnianie otaczających go dźwięków.
Rozpoznawanie głosu osób w najbliższym otoczeniu, nauka dźwięków towarzyszących życiu i rozwoju dziecka to niezbędny element prawidłowego rozwoju psychicznego i intelektualnego dziecka.
Czy wiecie że ludzkie ucho jest w stanie rozpoznać 400 tysięcy różnych dźwięków?
Niesamowite.
Dlatego warto dać dziecku możliwość uczenia się dźwięków poprzez zabawę i nowe doświadczenia dźwiękowe.
Na rynku gier edukacyjnych znajdą Państwo kilka propozycji, które wspierają rozwój percepcji słuchowej dziecka. Poniżej opiszę dwie pozycje rynkowe, które mogą być dobrym uzupełnieniem prowadzonej edukacji dźwiękowej.
Dla dzieci w wieku od 4 do 8 lat (dla starszych może być już za banalna) firma Granna przygotowała loteryjkę BIM BOM. Ilość graczy to od 1 do 4 dzieci.


Na zawartość pudełka składają się:
- 4 plansze dwustronne,
- 32 kółeczka,
- płyta CD
- instrukcja z zasadami gry.
Plansze są dwustronne. Po jednej stronie planszy znajduje się obrazek przedstawiający WIEŚ, PRZEDSZKOLE, ULICĘ lub FILHARMONIĘ. Do każdego obrazka pasuje 8 kółeczek. Po drugiej stronie planszy znajdują się grupy przedmiotów: ZWIERZĘTA, TECHNIK,A INSTRUMENTY i MAŁA ORKIESTRA. Do każdej grupy przedmiotów pasuje 6 kółeczek. W pierwszej grze możesz wykorzystywać obydwie strony plansz. W drugiej grze tylko wersję z obrazkiem.
W instrukcji opisane są 3 gry. Do dwóch z nich (drugiej i trzeciej) będzie potrzebny odtwarzacz CD (np. w komputerze). Na płycie nagranych jest 7 ścieżek dźwiękowych gdzie dźwięki są nagrane w różnej kolejności. Grę można powtarzać, wykorzystując różne ścieżki dźwiękowe.
Gra pierwsza: Każde dziecko układa przed sobą planszę. Wszystkie kółeczka kładziemy na stole obrazkami do dołu. Pierwszy gracz odkrywa pierwszy obrazek i pokazuje graczom. Gracz sprawdza czy obrazek namalowany na kółeczku odpowiada przedmiotom znajdującym się na jego planszy. Jeżeli tak – kładzie kółeczko dokładnie w to miejsce na planszy, jeżeli nie – odkłada kółeczko na to samo miejsce. Teraz kolej następnego gracza. WYGRYWA TEN, KTO ODNAJDZIE I DOPASUJE NAJWIĘCEJ KÓŁECZEK.
Gra druga: Do tej gry potrzebny będzie odtwarzacz CD. Każdy z graczy ma przed sobą planszę z dużym obrazkiem. Wszystkie kółeczka odwracamy obrazkami do góry. Puszczamy płytę CD. Dzieci słyszą pierwszy dźwięk … jeżeli gracz usłyszy dźwięk, który wydaje przedmiot znajdujący się na jego obrazku, może zabrać kółeczko z tym przedmiotem ze stołu i położyć je w odpowiednim miejscu na planszy. WYGRYWA TO DZIECKO, KTÓRE UŁOŻY NAJWIĘCEJ KÓŁECZEK NA SWOJEJ PLANSZY.
Gra trzecia: Do tej gry również potrzebujemy odtwarzacza CD. Układami na stole tylko kółeczka – rysunkami do góry. Włączamy odtwarzacz. Kto pierwszy rozpozna dźwięk z płyty, uderza dłonią we właściwe kółeczko. Jeżeli dziecko odgadło poprawnie, może zabrać kółeczko ze stołu i położyć przed sobą. WYGRYWA TEN, KTO UBIERA NAJWIĘCEJ KÓŁECZEK.
Dla dzieci od 5 roku życia wydawnictwo ALEXANDER przygotowało grę PAMIĘĆ DŹWIEKOWA. (link do produktu w sklepie). Gra przeznaczona jest dla 2 – 3 graczy.


W pudełku znajduje się:
- 16 kloców – każdy wydający różne dźwięki,
- planszę,
- kolorową kostkę,
- notes
- instrukcję z zasadami gry.
Producent również tutaj proponuje rozgrywanie gry na trzy różne sposoby, przy czym ostatni rodzaj gry jest wariantem ćwiczącym pamięć wzrokową.
Gra pierwsza: Do tej rozgrywki potrzebujemy tylko 16 klocków, notes i ołówek do zapisywania wyników. Klocki należy rozłożyć na stole lub podłodze. Wszystkie klocki powinny być wymieszane i ułożone ścianką wyróżnioną kolorem do dołu (tak aby nie było jej widać). Grę rozpoczyna najmłodszy gracz. Wybiera on jeden z klocków, unosi go i potrząsa nim. Następnie drugą ręką wybiera drugi klocek też nim potrząsa. Jeżeli stwierdzi, że dźwięk potrząsanych klocków jest taki sam, odkłada je obok siebie. Jeżeli klocki będą miały różny dźwięk, to odkłada je na swoje miejsce. Gracz, który w swojej kolejce stwierdzi, że znalazł klocki o tym samym dźwięku musi pokazać wyróżnioną kolorem spodnią ściankę klocków. Jeżeli kolory ścianek będą takie same, to znaczy, że klocki mają ten sam dźwięk i gracz otrzymuje 2 punkty. Jeżeli kolory będą różne, to znaczy, że gracz się pomylił i musi odstawić klocki na swoje miejsce otrzymując jednocześnie minus 1 punkt. WYGRYWA TEN, KTO ZDOBĘDZIE NAJWIĘKSZĄ ILOŚĆ KLOCKÓW O TYM SAMYM DŹWIĘKU I ZDOBĘDZIE NAJWIĘCEJ PUNKTÓW.
Gra druga: Do rozgrywki potrzebujemy planszę, klocki i kostkę oraz notes do zapisywania wyników. Planszę rozkładamy na stole i układamy na niej wszystkie klocki w ten sposób aby kolorowa ścianka była skierowana w dół. Zaczyna najmłodszy gracz. Rzuca kolorową kostką i wybiera klocek, który stoi na jednym z okrągłych pól wskazanym przez kostkę. Gracz potrząsa klockiem i wsłuchuje się w jego dźwięk. Następnie wybiera drugi klocek (bez rzutu kostką) i potrząsając sprawdza dźwięk klocka. Jeżeli dźwięki obu klocków są takie same, gracz odkłada je obok siebie. Jeśli dźwięki są różne klocki wracają na swoje miejsce. Jeżeli gracz stwierdza, że ma klocki z tym samym dźwiękiem musi pokazać kolorową część klocków. Jeżeli na klockach są takie same kolory to oznacza, że gracz się nie myli i otrzymuje 2 punkty za dobry słuch. Jeżeli kolory spodnich ścianek klocków są różne – wówczas gracz odkłada klocki na swoje miejsce i otrzymuje 1 punkt karny (na minusie). Gra kończy się gdy zabraknie klocków na planszy. WYGRYWA TEN GRACZ, KTÓRY ZDOBĘDZIE NAJWIĘCEJ PUNKTÓW.
Gra trzecia: Pierwszy i drugi wariant gry można rozegrać również jako ćwiczenie pamięci wzrokowej. W tym przypadku gracze nie porównują dźwięków tylko kolory odkrywanych ścianek wybranych klocków. Gracz unosi wybrane klocki do góry i pokazuje wszystkim graczom kolor ścianki spodniej. Jeżeli klocki będą w tym samym kolorze, wówczas jest zatrzymuje, jeżeli w różnym odkłada je na swoje miejsce. WYGRYWA GRACZ, KTÓRY ZBIERZE NAJWIĘCEJ KLOCKÓW.
Obie gry są warte polecenia jako dobre wsparcie w ćwiczeniu zapamiętywania dźwięków i ich rozpoznawania. Dzieci podczas gry uczą się uważnego słuchania i koncentrowania się na sygnałach dźwiękowych. Gry rozwijają pamięć słuchową, wrażliwość i koordynację słuchowo – wzrokowo – ruchową. Gry są przeznaczone dla dzieci do 8 roku życia.
Pozdrawiam
Agnieszka