Strasznie kooperacyjna walka o dwór | Gry planszowe, książki i zabawy dla dzieci
07lipiec
2016
0

Strasznie kooperacyjna walka o dwór

Wyobraźcie sobie, że jesteście na wakacjach… nocleg macie w sąsiedztwie starego, opuszczonego i zaniedbanego domu. Miejscowi mówią, że w nim straszy … buuuuu :), ze kogoś tam zamordowano i od tego czasu, w domu i jego okolicy dzieją się straszne rzeczy. Jesteście podekscytowani i ciekawi. Zapowiada się prawdziwa wakacyjna przygoda!

Tak się składa, że są wakacje! Yupi! Ale niestety, póki co nie wyjeżdżam, więc odpoczywamy na balkonie i myślimy, w co by tu zagrać, żeby wprowadzić się w dobry nastrój. Może nowa gra od FoxGames „Straszny Dwór”? Dobrze pasuje do moich wyobrażeń o wakacjach pełnych przygód.

W grze chodzi o to aby gracze, działając wspólnie powstrzymali duchy przed zajęciem dworu. Duchy trzeba wytrwale wypędzać z wież dworu i dążyć do tego, aby uruchomić dobre moce anielskich posągów, które zwalczą grozę niesioną przez straszne zjawy.

Gra przeznaczona jest dla 2 do 4 graczy w wieku od 6 lat. Wypróbowaliśmy i wszystko się zgadza, wolę grę jednak w wersji na czterech, bo jest więcej kombinowania ale i na dwie osoby gra jest super.

W pudełku znajdziecie:

  • 4 pionki graczy z podstawkami
  • 1 dwustronna plansza, którą obracacie w zależności od tego w ile osób gracie,
  • 4 żetony kluczy,
  • 8 żetonów duchów,
  • 1 kostka do gry,
  • instrukcja.

Na początku przygotujcie odpowiednią stronę planszy. Przy dwóch graczach – użyjecie planszy z dodatkowymi ukośnymi ścieżkami po murze.
Wybierzcie po jednym pionku z postacią i postawcie ją na polu z czerwoną wieżą na środku planszy. Po jednym żetonie z duchem, połóżcie na każdym z czterech posągów aniołów. Reszta duchów ląduje w puli zjaw czyli duchów „bezdomnych”.

Jesteście gotowi do tego aby rozpocząć rozgrywkę.

Jak grać?

Grę rozpoczyna najmłodszy gracz albo najmniej strachliwy. Gracze rozgrywają swoje tury po kolei, zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

Każda tura składa się z następujących elementów:

1. Rzut kostką i w zależności co kostka wskaże, umieszczacie ducha w wieży lub nie. Jeżeli kostka wskaże którykolwiek bok z kolorem wieży, to właśnie do tej wieży wprowadzi się nowy duch. Macie szczęście, gdy kostka zatrzyma się i wskaże pusty bok bez kolorów – wówczas żaden z duchów nie ma szansy na nowe lokum.

2. Wykonanie akcji jest kolejnym elementem tury i tutaj macie do wyboru jedną z poniższych:

a) wykonanie ruchu swoją postacią, którą przesuwamy o jeden obszar wzdłuż ścieżki, ale pamiętajmy, że nie można wejść do wieży gdzie już są 3 duchy, zaś wejście do wieży gdzie jest jeden lub dwa duchy powoduje, że tracą dach na głową i wracają do puli poza planszę,

b) możecie pozostać w miejscu w którym już stoi Wasz pionek np. w oczekiwaniu na innego gracza na polu z posągiem anioła, albo na wieży po to aby usunąć duchy, które właśnie tam trafią,

c) uruchomienie mocy posągu anioła gdy dołączy kolejny gracz, to kolejna możliwa akcja.

3. Tura kończy się, przekazaniem ruchu kolejnemu graczowi.

W grze ważna jest współpraca i wzajemne obserwowanie ruchów graczy. Uzgadnianie ruchów i kolejnych kroków jest absolutnie dozwolone a nawet wskazane, bo losowość gry jest wielką przeciwnością w osiągnięciu celu.

Gra kończy się zwycięsko dla uczestników, gdy wszystkie posągi aniołów zostaną aktywowane lub gdy żaden z duchów nie zamieszkuje w wieżach naszego dworu. Tylko wspólne dążenie do celu i zwycięstwa dadzą szansę graczom na uwolnienie dworu z duchów.

Przegrana zespołu jest wówczas, gdy trzeba umieścić ducha w wylosowanej wieży dworu a pula zjaw poza planszą jest pusta lub gdy gracz w pewnym momencie zostanie osaczony w wieży przez trzech duchów jednocześnie.

Gra ciekawie przygotowana graficznie, przypomina mi grafikę z czarnej komedii „Gnijąca Panna Młoda”- dlatego pewnie tak bardzo przypadła mi do gustu.

corpse-bride-16420-1920x1080
Mam jedno zastrzeżenie do planszy – powinna być troszkę większa albo mniej składana. Złożenie planszy powoduje, że musi troszkę poleżeć zanim będzie dobrze przylegać do stołu.

Reasumując: “Straszny Dwór”, jako gra kooperacyjna dla dzieci sprawdzi się świetnie. Dzięki grze, dzieci uczą się komunikować ze sobą i ustawiać wspólne zespołowe cele. Tematyka gry jest zabawna i uniwersalna – nie ma więc kłopotu z mieszanym towarzystwem, żadne z dzieci nie będzie się nudzić. “Straszny Dwór” będzie też miłą rozrywką dla rodzica z dzieckiem, które ma szansę uczyć się skutecznie komunikować z dorosłym a dorosły wcale nie musi dawać więcej szans dziecku, ponieważ gra sama w sobie nie niesie konkurencji tylko współpracę.

Szczegóły wydawnicze znajdziecie tutaj.

Strasznej gry Wam życzę!
Agnieszka

logo_foxgames