Polska gola! Polska gola! w Goool! Mistrzostwa
Mamy teraz wspaniały czas na to aby obserwować a nawet brać udział w chwale polskiej reprezentacji. Już wrócili do domów nasi bohaterowie i pozostaje nam kibicować i oglądać dalsze zmagania drużyn piłkarskich w drodze do finału i osiągnięcia tytułu Mistrza Europy.
Nie powiem, aby piłka nożna była mi szczególnie bliską dyscypliną sportu. Ale, że dzieje się tak, że sukcesy Polaków przybliżają nam zwycięskie i te najpopularniejsze dyscypliny, również i ja dałam się ponieść i wkręcić w baczną obserwację polskich piłkarzy.
A połączenie dwóch pasji to … obsesja! Ok, może mega pasja. Mam na myśli moje ukochane gry planszowe i książki, a teraz jeszcze na fali sukcesów, piłka nożna.
Wydawnictwa prześcigają się w szukaniu pomysłów na zaspokojenie potrzeby rynku poznawania naszych bohaterów. Producenci ubrań, przyrządów sportowych zmagają się z rynkową potrzebą na temat piłki nożnej i naszych piłkarzy. Egmont zaś wystarał się, aby zdążyć na czas przed Euro 2016 i wydać grę pt:. „Goool! Mistrzostwa”. Teraz kiedy naszych nie ma na pięknej, wygładzonej i dobrze przystrzyżonej murawie, to przynajmniej możemy pościgać piłkę po zielonej planszy.
Gra „Goool! Mistrzostwa” jest przeznaczona dla dwóch graczy w wieku od 8 lat. Gra nie wymaga znajomości zasad poruszania się po boisku ani strategii trenera Nawałki. Wystarczy zapoznać się z dobrze i jasno opisaną instrukcją i możemy zaczynać.
W pudełku znajdziecie:
- dwustronną planszę boiska do wersji podstawowej i zaawansowanej,
- 22 piłkarzy (po 11 w każdej drużynie),
- białą kostkę K6,
- zieloną kostkę K6 (do wersji zaawansowanej),
- czerwoną kostkę K4 (do wersji zaawansowanej),
- piłkę,
- 3 znaczniki do mierzenia czasu i liczenia bramek,
- instrukcję.
Gra „Goool! Mistrzostwa” jest rozszerzoną edycją gry „Goool”. A co ważne i cenne to rozgrywkę wg zasad poprzedniczki, można również przeprowadzić na tej planszy, biorąc stronę z mniejszym boiskiem i pięcioma piłkarzami dla każdego gracza. Zasady gry znajdziecie tutaj.
Od czego zacząć?
Zacznijcie od wersji podstawowej.
Na początku rozłóżcie planszę na środku stołu. Jeden znacznik połóżcie na na polu z zegarkiem do odmierzania czasu, a pozostałe dwa polu z piłką do liczenia goli dla każdego z graczy. Następnie ustawiamy piłkarzy w wybranym przez siebie kolorze. Pierwszy piłkarzy ustawia zawsze gospodarz, którego wybieramy np. rzutem kostką. Sami decydujemy jak ustawiamy piłkarzy, przy czym w jednym rzędzie nie można umieścić więcej niż 4 piłkarzy w jednym kolorze.
Gwizdek sędziego … rozpoczynamy grę.
Wykonajcie po jednym rzucie białą kostką. Gracz, który wyrzuci wyższy wynik, wykopuje piłkę za pomocą piłkarza który stoi na środku boiska. Do wykorzystania piłkarz ma tyle punktów ruchu, ile wyrzucił na kostce minus wynik rzutu kostką przeciwnika.
Tak rozpoczyna się tura gracza, która wymaga następujących ruchów:
1. Rzut białą kostką – wynik pokazuje, ile punktów ruchu będzie mieć do dyspozycji. Gdy na kostce wypadnie 5 lub 6, przemieść dodatkowo znacznik na torze czasu o jedno pole.
2. Ruch piłkarza – wykonaj ruch jednego z piłkarzy o liczbę pól wskazaną na kostce. Jeżeli dotrzesz do piłki zatrzymujesz swój ruch. Piłkarz może poruszać się w bok, w przód i tył – nigdy na ukos. Nie można przechodzić przez pola zajęte przez innych piłkarzy. Piłkarz może dowolnie skręcać oraz poruszać się po polach poza linią boiska.
3. Kopnięcie piłki następuje tylko wtedy gdy piłkarz do niej dotrze. Wówczas musi wykonać ruch i przenieść piłkę o liczbę niewykorzystanych oczek z kostki. Piłka może poruszać się również na ukos i może zmienić swój lot w wyniku podkręcenia o 45°. Piłka nie może wyjść poza linię boiska ani nie może przejść prze pole z piłkarzem przeciwnika. Gdy piłka dotrze do piłkarza z tej samej drużyny, ten musi podać ją dalej, nawet wówczas gdy nie ma już punktów. Otrzymuje wówczas tzw. darmowy punkt ruchu i przesuwa piłkę o jedno pole. Piłka kończy ruch na polu wolnym. W jednej turze może wziąć udział maksymalnie 6 piłkarzy jednego gracza.
4. Dobiegnięcie do podania jest opcjonalnym zagraniem w turze i dotyczy sytuacji gdy gracz ma możliwość przemieszczenia piłkarza zgodnie z następującymi zasadami. Tylko piłkarz, który nie brał udziału podaniach (kopnięciach piłki) może dobiec do podania i przemieścić się o maksymalnie dwa pola, tak aby był najbliższej piłki z wszystkich piłkarzy swojej drużyny (czyli najmniejszą liczbę pól do kopnięcia piłki).
5. Koniec tury następuje po wykorzystaniu wszystkich punktów ruchu – chyba, że drużyna gracza zdobyła gola.
Swoją turę rozpoczyna gracz drużyny przeciwnej.
Warto jeszcze poruszyć kwestię podstawową tj. jak zdobywa się gola?
Gola zdobywa się umieszczając piłkę na jednym z dwóch pól z bramką przeciwnika. Piłka może dotrzeć do tych pól z sześciu różnych kierunków a gracz nawet nie wykorzystując wszystkich swoich możliwych punktów ruchu, kończy turę.
Po strzelonym golu, przeciwnik wykopuje piłkę z bramki, która zastępuje całą turę gracza. Do wykopania piłki potrzebny jest rzut kostką. Dopiero gdy na kostce pojawią się minimum dwa oczka, gracz dodaje zawsze 1 punkt i przemieszcza piłkę o liczbę oczek na kostce + 1, chyba, że chce wykorzystać maksymalnie dwa punkty na dobiegnięcie do podania jednego ze swoich piłkarzy.
Swoją turę rozpoczyna przeciwnik.
Mecz kończy się gdy znacznik czasu znajduje się na polu z gwizdkiem. Wiadomo, że wygrywa gracz ten gracz, który ustrzelił więcej bramek. W przypadku remisu gra się do momentu strzelenia rozstrzygającej bramki.
Gdy już okrzepniecie z tymi zasadami to wówczas warto przejść do wersji zaawansowanej. Możecie w niej stosować takie ruchy jak przejęcie piłki, rzut z autu, rzut rożny, spalony, obrona bramki albo łapanie piłki przez bramkarza. Wszystkie te dodatkowe ruchy znacznie uatrakcyjniają grę i podwyższają jej regrywalność.
Szczerze myślałam, że będzie to raczej gra dla chłopaków, takie miałam skojarzenie. Ale jak się okazało po kilku rozgrywkach – wpierw, żeby się jej nauczyć a później dla przyjemności, okazało się, że nie ma zupełnie znaczenia, kto w nią gra. W grze trzeba włączyć logiczne i strategiczne myślenie, przewidywać ruchy przeciwnika i go zaskakiwać. Miałam okazję obserwować też chłopaków w akcji, którzy dodatkowo nazywali swoich piłkarzy według ich numerów na koszulkach i tak 9 w polskiej reprezentacji to Lewandowski a 7 Milik. Bramkarz z numerem 1 to oczywiście Szczęsny. Nawet ustawienia mieli według swoich funkcji w rozgrywkach.
Gra zrobiła na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Również wykonanie gry jest solidne. Ładna i czytelna plansza, solidne i drewniane figurki piłkarzy. Pudełko z woreczkami strunowymi i tekturową wytłoczką. Wszystko naprawdę wygląda dobrze.

Szczegóły wydawnicze:
Tytuł: Goool! Mistrzostwa
Wydawnictwo: Egmont
Autor: Corné van Moorsel
Ilustracje: Marek Szyszko
Liczba graczy: 2 osoby
Wiek graczy: 8+
Czas rozgrywki: 30 minut
