O zwierzętach przez zabawę – Planeta zwierząt od Granna | Gry planszowe, książki i zabawy dla dzieci
13listopad
2016
1

O zwierzętach przez zabawę – Planeta zwierząt od Granna

Żyjemy w takich czasach, że większość z nas (nawet tych mieszkających na wsi, blisko natury) nie ma na co dzień do czynienia z różnorodnymi zwierzętami. Gdy wspominam swoje dzieciństwo, to przypominam sobie karmienie butelką owieczek i kotków, głaskanie żółtych kurczaczków i bieganie po podwórku za kaczkami. Na szczęście moje dziecko mogło doświadczyć kontaktu z żywymi stworzeniami poza psem i kotem. Naszą ulubioną  i obowiązkową atrakcją wyjazdów do wielkich miast jest zwiedzanie ich ogrodu zoologicznego.

Ciekawa natura ludzka, chce mieć kontakt z innymi przedstawicielami gatunków zamieszkujących Ziemię a tak niestety utrudniony przez obecny rozwój cywilizacyjny.
Nauka takiego przedmiotu jak przyroda, również przysparza pewnych trudności, gdy nie obserwujemy świata zwierząt i nie potrafimy odnaleźć obrazów przedstawicieli fauny ponieważ nigdy ich nie widzieliśmy. Dlatego tak bardzo spodobała się drużynie Pomyślnika gra „Planeta Zwierząt” od Granny. Gra, która sprawdzi, czy potrafimy zlokalizować miejsce zamieszkania, liczbę lata życia, wielkość czy prędkość przemieszczania się pokazanych na kartach gry zwierząt. Może to przysparzać trudności, zgodzę się, ale może też czegoś nas nauczyć.

Celem graczy w „Planecie Zwierząt” jest przyporządkowanie posiadanych kart zwierząt do właściwych kontynentów i ułożenie ich cechy (wielkości, prędkości czy lat życia) w odpowiednim miejscu w odniesieniu do już wcześniej wyłożonych kart zwierząt. Reasumując, gracz musi pozbyć się swoich kart z ręki.

W pudełku znajdziecie:

  • 110 kart ze zdjęciem zwierzątka z jednej strony i jego parametrami cech z drugiej
  • 6 żetonów kontynentów
  • 3 żetony cech
  • 50 żetonów punktów
  • pionki ekologa i myśliwego
  • instrukcja

Zanim rozpoczniecie grę, trzeba wyznaczyć graczom cele. Na środku stołu losowo dobierzcie w pary kontynenty a nad każdą parą, również losowo wyznaczcie cechę, którą w obszarze danych kontynentów będziemy szeregować.
Żetony punktów kładziemy w jednym miejscu dostępnym dla wszystkich. Pionek ekologa postawcie na kontynencie Australia.
Pionek myśliwego jest utrudnieniem rozgrywki, dlatego my zagramy nim od samego początku, ale dla mniej wprawionych graczy proponuję użycie walorów tej postaci w kolejnych rozgrywkach.
W naszej rozgrywce pionek myśliwego będzie więc położony zgodnie z zasadami na kontynencie Europa.

Każdy z graczy otrzymuje żetony karne o łącznej wartości 5 punktów oraz karty w liczbie zależnej od liczby uczestników rozgrywki (2 graczy – 10 kart, 3 graczy – 7 kart, 4 graczy – 6 kart, 5 graczy – 5 kart, 6 graczy – 4 karty).

Swoje karty gracze mogą oglądać tylko od strony zdjęcia zwierzaka, druga strona może być widoczna dla innych graczy, gdyż to oni będą rozczytywać przypisaną wartość cech zwierząt.

Gra trwa dwie rundy i przebiega w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara.

Zaczynamy!
Wybierzecie gracza rozpoczynającego rozgrywkę. Wpierw gracz wybiera kartę, którą chce umieścić w wybranym obszarze. Kartę zawsze trzymamy tak, aby dla gracza widoczne było zdjęcie, zaś rewers karty z danymi o zwierzęciu, powinny być dobrze widoczne dla pozostałych uczestników.
Gracz wpierw odgaduje na jakim kontynencie żyje dane zwierzę a później określa wielkość dotyczącą danej cechy. Oczywiste jest, że pierwsza runda na danym zestawie kontynentów pozwala na położenie karty bez jej przyporządkowania, ponieważ jeszcze nie ma do czego. Ale już kolejna karta wymusza podjęcie decyzji w którym miejscu kładziemy kolejną kartę.
Gracz ogłasza gdzie zamierza położyć kartę a pozostali uczestnicy zgadzają się na położenie karty jeżeli gracz się nie myli, lub nie zgadzają się i nie wskazują graczowi miejsc jego pomyłki. Gracz przy błędnej odpowiedzi pozostaje nadal z kartą w ręku.
W grze biorą również udział ekolog i myśliwi. Po właściwym przyporządkowaniu karty, gracz może wybrać pionek dowolnej postaci (ekologa lub myśliwego) i zmienić jego położenie. Przy tym należy pamiętać, że ekolog i myśliwy nie mogą stać na jednym kontynencie.
Kontynent z myśliwym blokuje nam możliwość zagrywania kart w tym miejscu. Z kolei pionek ekologa daje nam fory i pozbywamy się otrzymanych na początku punktów karnych po jednym punkcie za każdy prawidłowo zakończony postój na obstawianym przez nas kontynencie.
Pierwsza tura kończy się gdy pierwszy z graczy pozbędzie się swoich kart z ręki. Pozostali gracze za każdą pozostałą na ręce kartę dostają po jednym punkcie karnym.
Ponownie rozdajemy nowe karty do drugiej rundy i tym razem za każdy nietrafny wybór gracz zostaje ukarany punktem karnym.
Na koniec rundy drugiej ponownie robimy podsumowanie i rozdanie karych punktów za pozostałe na ręku karty. Wygrywa gracz z najmniejszą liczbą punktów karnych.

Styl gry przypomina troszkę Timeline czy Cardline ale dodatkowe gadżety w grze tj. pionek myśliwego i ekologa i różnorodność układów kontynentów i cech powodują, że gra właściwie nigdy nie będzie taka sama. Kart jest 110 co również daje w miarę niepowtarzalne rozgrywki.
Dzieciom gra bardzo się podobała chociaż wiele zwierząt wskazanych na kartach w ogóle nie znały. Daje to więc szansę na zapamiętanie pewnych szczegółów. Pozwala również na umiejscowienie zwierząt w pewnej hierarchii pod kątem ich cech (czy lat życia, wielkości i prędkości). Niektóre fakty zaskakiwały nawet dorosłych.

Gra moim zdaniem jest świetną zabawą edukacyjną dla całej rodziny. Wiek graczy ma pewne znaczenie głównie przy małych graczach takich poniżej 6 roku życia, dla nich wiek życia zwierzątka czy jego prędkość jest pojęciem abstrakcyjnym. A wiek dorosłych graczy nie ma żadnego znaczenia, bo chętnie zagrają w nią zarówno rodzice jak i dziadkowie.

Gra wykonana jest z dobrej jakości materiałów, co też ma znaczenie jeżeli chcemy w nią grać częściej czy w różnym towarzystwie. Atrakcyjność zdjęć na kartach czy wybór zwierząt również nie jest przypadkowy. Znajdziecie tutaj i zwierzęta zamieszkujące teren Polski a także te bardziej egzotyczne, które możemy spotkać w zoo. Taka rozgrywka będzie świetnym uzupełnieniem i oddechem po długim spacerze po Ogrodzie Zoologicznym.

Szczegóły wydawnicze:
Tytuł: Planeta zwierząt
Autor: Filip Miłuński
Ilustratorzy: Katarzyna Fic, Gerard Lepianka
Wydawnictwo: Granna
Tytuł oryginału i link do BGC: brak
Wiek graczy: 8+
Liczba graczy: 2 – 6 osób
Czas rozgrywki: 30-40 minut
Pomyślnikowa ocena:
Uniwersalność: 7/10
Skalowalność gry: 8/10
Estetyka i wykonanie gry: 6/10
Poziom trudności i złożoności gry: łatwa
Losowość rozgrywki: 8/10
Interakcja: 5/10
Grywalność: 5/10
Czas rozgrywki: 5/10
Czytelność instrukcji: 9/10
Cena: 7/10
Podsumowanie: 6.0

Życzę Wam wielu miłych i pouczających rozgrywek.

Logo granna

Dziękuję Wydawnictwu Granna za przekazanie gry do recenzji.