Mały Książę – Droga do gwiazd | Gry planszowe, książki i zabawy dla dzieci
06styczeń
2016
1

Mały Książę – Droga do gwiazd

Pamiętacie tą piękną historię o Małym Księciu? Jeżeli ktoś z Was był na filmie z dzieckiem, to wie, jak niesamowita to była adaptacja. Równolegle Rebel wydał grę „Mały Książę. Droga do gwiazd”.
Pisząc zajawkę o nowości na rynku gier, miałam nadzieję, że gra wpadnie mi w ręce i będę mogła się nią nacieszyć.
Wiadomo, grę zawsze można kupić, lecz obawiam się, że gdym chciała zakupić każdą grę na którą mam ochotę, to moja rodzina miałaby niezbyt pewny byt.  Ale do rzeczy …

Rebel znany jest z tego, że wspiera różne społeczne inicjatywy. Bardzo się to chwali, bo wiadomo, że są instytucje, które takiej pomocy wymagają a nie zawsze są w stanie ją uzyskać. Czasami jednak udaje mi się pełnić funkcję skutecznego fundraisera.
I właśnie grę zdobyłam do mojego autorskiego projektu „Grajki-Czytajki” prowadzonego w Bibliotece dla Dzieci i Młodzieży nr 13, przy ul. Staszica 5a, Filii Biblioteki Publicznej w Dzielnicy Wola m.st. Warszawy. Do projektu otrzymaliśmy jeszcze dwie gry, ale o nich innym razem.
„Mały Książę” to baśniowa gra, pełna kolorów i magicznego pyłu gwiezdnego. Tak jak niesamowita jest historia o Małym Księciu, tak gra zrobi na Was bardzo dobre wrażenie. Celem gry jest zebranie jak największej liczby gwiazd. Gra ozdobiona jest pięknymi grafikami prosto z filmu.
Solidnie wykonane pudełko, elegancko wykończone liczne elementy gry już na samym początku bardzo nas ciekawią.

W pudełku znajdziecie:

  • 8 części trasy (3 plansze łączące, 3 plansze trasy, dom Dziadka i planeta Małego Księcia)
  • 5 płytek papierowych samolotów
  • 18 płytek opowieści
  • 12 żetonów teleskopów
  • 36 żetonów gwiazd
  • 12 kart Dziadka
  • dla każdego gracza (8 kart Lisa, 1 samolot, 1 czapka pilota).

Dla dzieci już samo przygotowanie do gry jest zabawą. Wydawca sugeruje, a ja potwierdzam, aby trasy przelotu samolotów układać dowolnie, tak aby każdorazowo w niej coś zmieniać. Dodatkowo plansze do tworzenia trasy są dwustronne co zwiększa atrakcyjność rozgrywek.

Jak budować trasę przelotu samolotu jest bardzo szczegółowo opisane w instrukcji. Pokrótce to wygląda tak. Zaczynamy od domu Dziadka, kawałek trasy, łącznik (po którego lewej stronie wykładamy 4 odkryte płytki opowieści a po prawej 2 zakryte płytki opowieści), kawałek trasy, łącznik (i tutaj na odwrót po lewej stronie 2 zakryte płytki opowieści a po prawej 4 odkryte), ostatni kawałek trasy i łącznik (po lewej stronie 4 odkryte płytki historii i po prawej 2 zakryte). Na końcu trasy wykładamy planszę z planetą Małego Księcia w wokół niej 5 płytek papierowych z gwiazdami zaczynając od płytki z jedną gwiazdką a kończąc na sześciu.
Wokół planszy układamy osobno wymieszane płytki z teleskopami (teleskopami do góry), 12 dobrze przetasowanych kart Dziadka oraz żetony gwiazd.
Każdy z graczy wybiera swój kolor samolotu do tego dostaje zestaw 8 kart Lisa z symbolem czapki pilota w wybranym kolorze, 1 żeton gwiazdy oraz czapkę pilota (również w wybranym kolorze).

Jak grać?

Losowo układamy jeden na drugim wybrane samoloty na śladzie samolotu na planszy z domkiem Dziadka. Ruch rozpoczyna gracz, którego samolot jest na wierzchu stosu i tak po kolei. Ruch kolejnych graczy zależy od pozycji samolotu na planszy. Po pierwszym ruchu samolotu z pola startowego, kolejny ruch rozpoczyna zawsze gracz znajdujący się na ostatniej pozycji w wyścigu.
Każda tura gracza rozpoczyna się od wyboru karty z ręki (karta Lisa). Liczba na karcie wskazuje o ile pól maksymalnie pilot może przesunąć swój samolot. Minimalna liczba pól w ruchu to 1 pole.

Pola ruchu gracza to chmury a niektóre z nich są wzbogacone o dodatkowe efekty. Gdy gracz trafi na chmurę na której są już samoloty, wówczas ląduje swoim pojazdem na już zastanych. Chmura została pozbawiona efektu (przez już znajdujący się na niej samolot) a gracz wybiera losowo spośród kart pilota na którego samolocie wylądował jedną kartę. Sam też oddaje jedną spośród swoich (w tym również pobranych kart).

Efekty chmur:
Chmura z gwiazdą/ami – pobierasz taką liczbę żetonów z gwiazdami ile gwiazd jest w chmurze
Chmura z ptakiem – gracz dobiera na rękę wierzchnią kartę z talii Dziadka. W zależności od treści karty wykonujemy akcję z tej karty:
– karta z cyframi 4,5,6,7 daje możliwość przesunięcia maksymalnie o tyle pól swojego samolotu a minimalnie o jedno,
– karta ptak/3 daje możliwość przejścia na chmurę z kolejnym ptakiem i skorzystanie ponownie z jej efektu lub przesunięcie samolotu o maksymalnie 3 pola,
– karta z samolotami przesuwa samolot na pierwszą pozycję przed innymi samolotami.
Chmura z teleskopem – gracz odwraca jeden z żetonów z teleskopem i stosuje jego efekt:
– teleskop z plusem daje możliwość pobrania takiej liczby gwiazd, jaka widnieje na żetonie,
– teleskop z minusem zmusza nas do oddania takiej liczby gwiazd, jaka widnieje na żetonie (jeżeli gracz nie ma gwiazd, nic się nie dzieje),
– teleskop z wężem daje możliwość zabrania od innych żetonów gwiazd (w zależności czy jest jedna czy dwie gwiazdy, możemy zabrać je od jednego lub dwóch graczy).

Piloci przelatując z chmurki na chmurkę mijają łączniki plansz z chmurkami. Po przeleceniu nad łącznikiem gracz zabiera ze sobą jedną z płytek z historyjką (albo odkrytą albo próbuje szczęścia wybierając zakrytą płytkę). Płytkę gracz kładzie przed sobą gwiazdami do góry.

Płytki z historyjkami zawierają różną liczbę gwiazd a bonusem jest zebranie kompletu płytek z Liskiem i Małym Księciem. Oprócz 2 gwiazdek widniejących na płytkach, gracz zdobywa dodatkowo 6 gwiazdek. Płytki są również alternatywą dla braku kart na ręce do wykonania ruchu. Każda oddana płytka to maksymalnie 5 pól ruchu w grze. Jeżeli nie masz kart ruchu i nie chcesz oddać swojej płytki z historyjką możesz usunąć swój samolot z trasy i poczekać na zakończenie gry aby porównać liczbę swoich zdobytych gwiazd z innymi.
Gracz, który jako pierwszy dotrze do planety Małego Księcia stawia swój samolot na śladzie i zabiera płytkę z największą liczbą gwiazd. I tak następne samoloty na mecie zabierają płytkę z największą liczbą gwiazd.

Na koniec gdy wszyscy dotrą do planety Małego Księcia lub nie mają kart na ręce podliczamy liczbę gwiazd zdobytych w wędrówce.
Zwycięzcą zostaje gracz z najwyższą liczbą gwiazd.

Czy podróż po niebie do Małego Księcia była ciekawa? Dla nas tak, i to bardzo. Gra jest ciekawa i dynamiczna. Zawiera interakcje pozytywne ale i te jakże potrzebne dla równowagi interakcje negatywne.
Tradycyjnie odnoszę się do walorów edukacyjnych. Gra wspiera rozwój obserwacji i spostrzegawczość – ponieważ w trakcie gry trzeba bacznie obserwować wyniki innych pilotów. Ponadto, dzieci muszą na bieżąco liczyć zdobyte gwiazdy i obserwować co dzieje się u innych. Też umiejętność planowania jest bardzo istotna, zwłaszcza w kwestii zdobywania historyjek.
Trzeba też zwrócić uwagę na to, że gra ma świetny, balansujący mechanizm nie pozwalający żadnemu graczowi pozostać z tyłu. Zawsze rusza się ten z graczy, którego samolot jest na samym końcu. Ale, jeśli dobrze zaplanujesz swoje ruchy, możesz ruszyć się dwa, a nawet trzy razy pod rząd!

Mały Książe Rebel 10 600x600

Podstawowe informacje:

Tytuł: Mały Książę: Droga do Gwiazd (edycja filmowa)
Zbieraj gwiazdy w pogoni za Małym Księciem!
Liczba graczy: 2 – 6 osób
Wiek: od 6 lat
Czas gry: ok. 15 – 30 minut
Waga: ok. 0.80 kg
Wydawca: REBEL.pl
Projektant: Antoine Bauza, Bruno Cathala
Ilustrator: Maëva da Silva, Christine Deschamps, Ian Parovel
Wydanie: polskie

 

logo_rebel_www_wydawnictwa 150

Serdecznie dziękuję Wydawnictwu Rebel za przekazanie gry do projektu “Grajki-Czytajki” prowadzonego w ramach współpracy pomiędzy Ośrodkiem Pomocy Społecznej Dzielnicy Wola a Biblioteką dla Dzieci i Młodzieży w Dzielnicy Wola m.st. Warszawy.