Jaki to zwierzak? Lekcja przyrody z Egmontem.
Lekcja przyrody w wieku pięciu lat? No jasne! Jeżeli wiedza jest podana w sposób prosty i przez zabawę – będzie to prawdziwa edukacyjna uczta.
Kiedy otrzymałam tę grę do recenzji – zastanawiałam się czy znajomość zagadnień aktywności nocnej i dziennej zwierząt może być dla pięciolatka zbyt trudna. Starsze dzieci poradzą sobie bez trudu – ale pięciolatek. A jednak? Może na początku, warto z dziećmi prześledzić wszystkie karty i przedstawić zwierzyniec na nich zawarty – to jednak po chwili wszystkie dzieci bez trudu radzą sobie z rozróżnianiem ukrytych zwierzaków i ich zwyczajów.
Samo pudełko dość solidnie wykonane z wytłoczką na karty, kostkę i dzwonek jest miłe dla oka. Wielkość pudełka niby niestandardowa jak na rozmiary pudeł planszówek – to świetnie mieści się na półce.
W pudełku znajdziecie:
- dzwonek,
- 50 kart zwierząt,
- drewniana kostka,
- 6 naklejek na kostkę,
- instrukcja w języku polskim.
Zabawa się zaczyna już od samego rozpakowywania pudła, ponieważ trzeba samemu wykleić kostkę naklejkami załączonymi do gry. Dzieci mają wielką frajdę, jeżeli mogą same wykończyć grę. Nie wiem, jak na dłuższą metę będzie działała kostka, czy naklejki nie będą się zdzierać albo odklejać – ale po kilkunastu rozgrywkach z kostką nic się nie działo. Więc powinno być dobrze.
Gra przeznaczona jest dla dwóch do czterech graczy w wieku od pięciu lat – więc gra może być świetną rozgrywką dla dzieci i do wspólnej rozgrywki dorosłych z dziećmi.
Cel rozgrywki:
Celem jest zdobycie jak największej liczby kart ze stołu.
Jak przygotować się do rozgrywki?
Na środku stołu umieszczamy dzwonek. Potasowane karty układamy w pięciu stosach wokół dzwonka. Karty leżą ukrytym zwierzęciem (rewersem) do góry.
Przebieg gry w wersji podstawowej:
Rozgrywkę rozpoczyna najmłodszy gracz, który rzuca kostką w ten sposób, aby każdy widział co na niej wypadło. Kostka przedstawia cechy zwierząt występujących na kartach.
Każde zwierze na kartach ma kombinację dwóch grup cech:
- nie ma nóg
- ma 2 nogi
- na 4 nogi
oraz cechy:
- aktywne w nocy,
- aktywne w dzień,
- aktywne w nocy i dzień.
Każda z tych cech jest przypisana do jednej ścianki z pośród sześciu w kostce. Po wyrzuceniu kostki przyszedł czas na spostrzegawczość – bo trzeba znaleźć zwierze, któremu przypisana jest taka cecha, aby wykazać się refleksem i głośno powiedzieć nazwę zwierzęcia uderzając w dzwonek.
Gdy gracz wyrzuci na kostce symbol np. AKTYWNE W NOCY (symbol księżyca) wówczas wszyscy muszą bacznie przyglądać się kartom, ponieważ na każdej z nich znajduje się ukryte częściowo zwierze. Gracz, który pierwszy zauważy zwierze odpowiadające swym zwyczajem symbolowi z kostki, wypowiada nazwę zwierzęcia np. KROKODYL – jednocześnie uderzając w dzwonek.
Odwracając kartę gracz sprawdza czy nie popełnił błędu:
- gdy gracz odgadł właściwe zwierzę tj. na jego awersie znajduje się symbol z kostki – wówczas gracz zabiera kartę do swojego stosu,
- gracz się pomylił – wówczas odkłada kartę do pudełka i jeżeli posiada jakąś kartę oddaje jedną do pudełka.
Gracz, który zdobył kartę, rzuca kostką ponownie.
A co gdy kilku graczy jednocześnie wypowie nazwę zwierzęcia? Wówczas kartę zabiera ten kto pierwszy uderzy w dzwonek.
Jeszcze może wystąpić sytuacja gdy na kostce pojawi się symbol cechy, którego reprezentanta nie ma w kartach na wierzchu stosów. Wówczas gracz, który zauważy taką sytuację jako pierwszy, woła NIE MA! i uderza w dzwonek.
Wszyscy oceniają, czy gracz nie popełnił błędu:
- jeżeli poprawnie zauważył brak reprezentanta cechy z kostki – zdobywa jedną kartę z najwyższego stosu,
- jeżeli popełnił błąd, wówczas oddaje jedną z kart wcześniej zdobytych (jeżeli ją posiada).
Gra kończy się, gdy wyczerpią się karty w jednym z pięciu stosów na stole. Gracz, który zebrał największą liczbę kart WYGRYWA.
Przebieg gry w wersji zaawansowanej:
Rozgrywkę zaawansowaną warto wprowadzić gdy gracze już dobrze są obeznani z zasadami gry podstawowej. W wariancie zaawansowanym rozgrywka jest szybsza i energiczna.
Po rzucie kostką (również zaczyna najmłodszy gracz) gracze szukają na pięciu stosach kart zwierząt reprezentujących cechę z kostki i uwaga – runda trwa dopóty, dopóki gracze nie zbiorą wszystkich zwierząt ze stosów z tą cechą. Gracze nie sprawdzają każdorazowo czy zebrana karta jest prawidłowa – zrobią to na koniec rundy. Runda trwa do momentu gdy pierwszy z graczy zauważy brak zwierząt z cechą z kostki i wołając “NIE MA” uderzy w dzwonek. Jeżeli gracz ma rację, zdobywa dowolną kartę z wierzchu dowolnego stosu i runda rzeczywiście się kończy. Gry się pomylił, do końca rundy zostaje wyeliminowany z gry – czyli pozostali gracze nadal zbierają karty ze stołu.
Dla “ułatwienia” gracze posługują się tylko jedną ręką do zbierania kart i do dzwonienia dzwonkiem.
Na koniec rundy wszyscy gracze odwracają karty, które zebrali i sprawdzają czy na wszystkich występuje taki sam symbol jak na kostce:
- jeżeli symbol się zgadza, kartę zabieramy do swojego stosu, odwróconą awersem do góry,
- jeżeli na karcie nie ma takiego symbolu jak na kostce, gracz odkłada kartę do pudełka, oddając dodatkowo karnie jedną z kart wcześniej zdobytych.
Czy gra się Wam spodoba? Na pewno będzie się podobać dzieciom. Tym bardziej, że wariant zaawansowany spowoduje, że gra nie znudzi się szybko i dzieci będą chciały do niej powracać.
W punktu widzenia oddziaływania edukacyjnego warto wspomnieć, że:
- gra ćwiczy spostrzegawczość oraz umiejętność łączenia faktów (cech z kostki z wiedzą, którą posiadają o zwierzętach),
- jest dobrym treningiem refleksu, ponieważ trzeba nie tylko połączyć cechy ale nazwać zwierzę i szybko uderzyć w dzwonek,
- dla dzieci to dobra lekcja przyrody i wiedzy o zwyczajach zwierząt, część nazw zwierząt mogą być dla tych młodszych graczy nowe.

Szczegóły wydawnicze:
Nazwa gry: Jaki to zwierzak?
Wydawca: Egmont
Data premiery: 14.09.2015 r.
Autorzy gry: Josep M. Allué i Dani Gómez
Ilustracje: Annette Nora Kara
Liczba graczy: 2-4 graczy
Czas rozgrywki: 15 min.
Wiek: 5-104 lat
Grę do recenzji przekazał:
Miłej zabawy!
Agnieszka