Jak “zawrót głowy” to tylko “owocowy” od G3 | Gry planszowe, książki i zabawy dla dzieci
31październik
2016
3

Jak “zawrót głowy” to tylko “owocowy” od G3

To będzie się Wam podobało. Kolorowa i bardzo prosta gra, która da Wam duże możliwości. Oto G3 przygotował owocową grę, w której Waszym celem będzie zapamiętanie kafelków i dopasowanie ich w ten sposób, aby nie powtarzały się w nich trzy elementy jednocześnie:

  • kształt talerza,
  • wzór i kolor obrusa,
  • rodzaj owocu.

I tutaj właśnie o to chodzi, aby każdy z tych elementów był różny. Gra wbrew pozorom może Wam przysparzać pewnych trudności, bo zwyczajowo szukamy elementów sobie podobnych. A tutaj klops … trzeba robić wszystko, aby było inaczej.

W pudełku znajdziecie:

  • 48 kafelków,
  • instrukcja

Gra w swoim pierwszym wariancie, jest dedykowana grupie najmłodszych graczy. Zaczynamy od bardzo dokładnego wymieszania kafelków. Na środku kładziemy 5 kafelków losowo wybranych, pozostałe kafelki należy rozdzielić pomiędzy graczy, tak aby każdy z graczy miał ich po równo. Pozostałe kafelki należy odłożyć do pudełka.

Przez chwilę gracze przyglądają się kafelkom a następnie wszystkie odwracamy rewersem do góry. Teraz musicie zdać się na pamięć i spostrzegawczość. Swoje kafelki gracze trzymają zakryte, sami do nich nie zaglądając.

Tura gracza przebiega następująco:

W pierwszej kolejności gracz odkrywa pierwszy z wierzchu kafelek ze swojego zakrytego stosu. Następnie dopasowuje kafelek do zakrytego kafelka na stole, tym samym podejmując decyzję o ich porównywaniu. Po odkryciu kafelka, porównujemy czy wszystkie trzy elementy są różne.
Jeżeli TAK, to kafelek z szeregu ląduje w pudełku a kafelek dostawiany zajmuje jego miejsce, pozostając już odkrytym. W ten sposób gracz pozbył się jednego kafelka.
A co kiedy nasza pamięć zawiodła i kafelki nie są na trzy sposoby różne? Zamiast w pudełku, kafelek ląduje na spodzie kafelków gracza.
Może zdarzyć się, że gracz jest przekonany, że nie może dołożyć swojego kafelka ze stosu do szeregu kafelków zakrytych, musi to głośno powiedzieć. Wówczas inny gracz ma prawo to zakwestionować, z tym że musi udowodnić, że jednak ma rację. Osoba która kwestionuje stwierdzenie gracza, musi dopasować kafelek do zakrytego w szeregu. Kiedy okaże się, że gracz ma rację i kafelek rzeczywiście nie ma trzech wymaganych różnic to sytuacja jest taka, że kafelek z szeregu za karę trafia do osoby kwestionującej. A co się dzieje, gdy jednak gracz kwestionujący ma rację, wówczas do gracza realizującego swoją kolejkę trafia kafelek z szeregu ze stołu oraz dodatkowy karny kafelek z pudełka.

Runda kończy się w chwili, gdy nie ma już kafelków z szeregu na stole do odkrycia. Wówczas układamy nowy szereg i gramy dalej.

Gra kończy się gdy jeden z graczy wyzbędzie się swoich kafelków jako pierwszy.

Grę możecie komplikować bądź upraszczać dodając albo ujmując liczbę kafelek w szeregu do dopasowywania. Poza tym, gracze mogą dodać w grze wariant “Szczęśliwy mix” w którym w ramach jednego swojego ruchu, gracz może kolejno dopasować nawet trzy kafelki. Zasady gry możecie dowolnie naginać, bo prostota gry daje Wam szansę na zmiany, bez ujmowania  jej walorów zabawowych.

Uwielbiam takie proste, małe gry. Stanowią świetny sposób wprowadzenie dzieci w stan koncentracji np. po szalonej zabawie, kiedy chcemy je troszkę uspokoić. “Owocowy zawrót głowy” sprawdzi się Wam również w sytuacji gdy dzieci jeszcze się nie znają i trzeba przełamać pierwsze lody.

Można podejrzewać, że w takiej grze nie ma nic edukacyjnego. I tutaj pewnie Was nie zaskoczę, bo jak niejednokrotnie pisałam, każda gra wnosi pewne elementy rozwojowe. W przypadku naszego “zawrotu głowy” poćwiczycie pamięć, spostrzegawczość i refleks. W grze ważna jest również umiejętność koncentracji, bo przy dynamicznych sześciu graczach, naprawdę trzeba się skoncentrować, aby móc odtworzyć awers kartonika.

Gra jest bardzo kolorowa i ciekawa, a grube kartoniki są bardzo solidne i dają dużą szansę dla wielokrotne, udane rozgrywki.

Szczegóły wydawnicze:
Tytuł: Owocowy zawrót głowy, Wydawnictwo: G3, Autor: Martin Nedergaard Andersen, Ilustracje: Natalia Zelenina, Liczba graczy: 2-6 osób, Wiek graczy: 7+, Czas rozgrywki: 10-20 minut, Cena sugerowana: 49,00 zł

Życzę Wam miłej zabawy!

G3_logo recenzja

Za grę dziękuję Wydawnictwu G3. Grę możecie zakupić na stronie www.gryplanszowe.pl.