Budujemy, budujemy … plusk! | Gry planszowe, książki i zabawy dla dzieci
10październik
2015
0

Budujemy, budujemy … plusk!

Egmont ostatnio zaszalał. Wydawnictwo wydało w krótkim czasie sporo gier świetnych do rozgrywki z dziećmi ale również do zabawy dla dorosłych.

Dzisiaj o grze, która bardzo dobrze sprawdzi się w każdej grupie wiekowej jako rozkręcacz imprezy ale i jako dobre sprawdzenie umiejętności manualanych. W grze chodzi o to, aby podstępnie zmusić swojego sąsiada do zawalenia wspólnie budowanej wieży. Złośliwe prawda?0

Gra PLUSK od Egmonta jest niewielką grą, zamkniętą w małej puszce. Puszka mieści się w kieszeni, więc zabranie gry do znajomych, spakowanie jej na wycieczkę sprawi, że nuda nam nie grozi.

W pudełeczku znajdziecie następujące elementy gry:75921159_plusk_707x500_FFFFFF_scl.83477.1266x0

  • 30 drewnianych klocków (5 różnych kształtów w 6 kolorach),
  • 14 kropel wody (znaczniki punktów),
  • instrukcja.

Zanim rozpoczniesz rozgrywkę:

Przed rozgrywką rozłóż wszystkie klocki na stole. Obok umieść krople wody. Gracze po kolei (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) wybierają po jednym klocku ze środka stołu i kładą przed sobą, aż do wyczerpania klocków. Ważne jest aby gracze dobierali różne kolory i kształty. Każdy z graczy powinien mieć taką samą ilość klocków. Przy czterech graczach nadmiarowe klocki odkładamy do pudełka.

Gramy!

Gracze budują wspólną wieżę. Oczywiście grę rozpoczyna najmłodszy gracz. Wybiera jeden ze swoich klocków i daje go sąsiadowi z lewej. Ten umieszcza klocek na środku stołu. W ten sposób rozpoczynamy budowę wieży. Każdy gracz kolejno przekazuje swojemu sąsiadowi z lewej klocek. Ale uwaga! Przekazujemy klocek, tylko taki który jest w kształcie lub w kolorze wcześniej otrzymanego klocka. Tak oto, kolejne klocki są składnikami wspólnie budowanej wieży. Jeżeli zdarzy, że nie znajdujemy w swoich zapasach takiego klocka – wówczas możemy go zabrać z dowolnie wybranego gracza. Jeżeli nie ma odpowiedniego klocka u żadnego z graczy, wybieramy dowolny klocek.

Nie muszę podpowiadać jakie możliwości daje nam fakt, że to my decydujemy jakie klocki dostanie sąsiad. Podejmijcie wyzwanie i ułóżcie największy element na najmniejszym sześcianie 😉

Bo przecież w grze chodzi o to aby gracz, któremu przekazujemy klocek spowodował zawalenie się wieży!

Jeżeli graczowi ruch się nie powiedzie i wieża tak misternie układana, legnie w gruzach (niekoniecznie w całości) to jego sąsiad po prawej stronie zyskuje jeden plusk czyli kropelkę wody, która stanowi punktację tej gry. Gracz, które zawalił wieżę zabiera dowolne maksymalnie trzy klocki z zawalonej wieży, pozostałe zwalone z wieży klocki lądują w pudełku.

Ruch przekazywania klocka zaczyna gracz, który poniósł klęskę i ostatni zawalił wieżę. Również to on decyduje od którego klocka rozpoczyna się budowla, jeżeli runęły wszystkie klocki.  To ma być jego mała zemsta 🙂 Nowy element kładziony jest na najwyższym klocku który utrzymał się na wieży (jeśli się utrzymał).

Koniec gry: 

Grę kończymy w chwili, gdy jeden z graczy pozbędzie się wszystkich swoich klocków albo zdobędzie 3 krople wody.

Warianty:

Gra jest przeznaczona dla 2 do 6 graczy. Jeżeli jest nas więcej np. 6 osób, można podzielić się na dwie drużyny i zdobywać punkty drużynowo.

Podsumowanie:

Gra jest bardzo prosta i uniwersalna. Dołączenie kolejnego gracza i wyjaśnienie zasad nie sprawi żadnych trudności. Ze względu na swój charakter, gra sprawdzi się w towarzystwie dzieci i dorosłych. Wierzcie mi, ale dla dorosłych również postawienie dużego klocka na małym jest nie lada wyzwaniem.

Pod kątem edukacyjnym dla młodszych znajduję tutaj kilka ciekawych walorów:

  • gra wspomoże dzieci w nauce figur przestrzennych,
  • ćwiczy sprawność i koncentrację, która jest niezbędna zwłaszcza gdy  dostaniemy trudne wyzwanie od naszego sąsiada,
  • grając trenujemy spostrzegawczość i umiejętność obserwacji,
  • ćwiczy również umiejętność tworzenia strategii rozgrywki.

Gra pomimo swej prostoty daje wiele okazji edukacyjnych i możliwości. Podczas przekazywania klocka kolejnemu graczowi macie bezpośredni wpływ na to jak będzie wyglądał ciąg dalszy rozgrywki. To daje duże szanse planowania kolejnych ruchów, ale uwaga, inni mogą mieć podobny plan na przechwycenie kropelek. Więc bądźcie czujni.

Szczegóły wydawnicze:

Tytuł: Plusk!
Wydawca: Egmont
Autor: Wilfried i Marie Fort
Liczba graczy: 2-6 graczy
Czas rozgrywki: 20 min.
Wiek: 6-106 lat

Kropelka do kropelki …

Agnieszka

Grę do recenzji przekazał:

logo egmont ok