04Sie
2016
0

Ahoj, piraci! – w poszukiwaniu skarbów

Ahoj, przygodo! Ahoj, piraci! Ahoj!!! Jak dobrze, że Egmont pamiętał o tych troszkę starszych graczach. Możemy poczuć się jak prawdziwi żeglarze poszukujący skarbów, przeganiani przez morskie tornada i potwory żyjące w najdalszych zakątkach mórz i oceanów.

Aż chce się zaśpiewać …

Na morze na morze,
Na morskie odmęty
Spuszczamy ładownie
Pirackie okręty.

Nie straszy nas głębia
Nie straszą nas burze
Gdy flaga piracka
Nad nami lśni w górze.

Egmont sukcesywnie wydaje gry w serii ZAGRAJ ZE MNĄ. W serii propagującej wspólne granie z dziećmi i rodzinne spędzanie czasu przy planszy, dopasowując wiek gracza do rozgrywek, podzielono tę serię kolorystycznie, gdzie zielone pudełko oznacza, że jest to gra dla najmłodszych graczy od 3 roku życia, niebieskie opakowanie sugeruje zabawę dla graczy powyżej 4 lat a żółte od lat 5. Egmont wydał na wiosnę 2016 roku niesamowite cztery gry dla tych grup wiekowych:

  • “Króliczki!” dla graczy 3+
  • “Dzielne myszki” i “kolorowe biedronki” dla graczy 4+
  • “Zwierzaki na tratwie”dla graczy 5+.

Brakowało nam trochę gry dla najstarszej grupy wiekowej w tej serii, tj. gier dla sześciolatków. I oto jest, pięknie wydana z kolorową planszą oraz dużymi drewnianymi figurkami, gra dla sześciolatków pod nazwą “Ahoj, piraci”. Pudełko również w kolorze najlepszym dla najstarszych młodocianych geeków – tj. w czerwonym.

Gra jest autorstwa Manfreda Ludwiga, który jest również twórcą “Dzielnych myszek” poszukujących serka na planszy. Autor, jak widać na obu grach, ceni mechanikę gry, która daje szansę dojść do zwycięstwa różnymi drogami. I to sprawia, że gra jest jeszcze bardziej wciągająca.

W pudełku znajdziecie:

  • planszę z ruchomą strzałką, która należy przed rozpoczęciem gry przymocować,
  • 4 statki pirackie (czerwony, niebieski, zielony i żółty),
  • 64 skarbów,
  • znacznik tornada,
  • kostkę,
  • oraz instrukcję.

Celem rozgrywki w “Ahoj, piraci” jest przemierzenie mórz i oceanów i dostarczenie do swojego portu 9 skarbów, które ukryte są na licznych wyspach.

Gracze ustawiają swoje wybrane statki w porcie koloru kadłuba statku. Na planszy statki płyną wokół malowniczych wysp. Rzutem kostką ustalcie liczbę wysp, które pokonuje Wasza załoga. Na planszy znajdziecie strzałki wskazujące drogę. Statki poruszają się po czerwonych, przerywanych liniach, skrócenie drogi statku jest możliwe za pomocą niebieskich linii, ale wpierw należy opłacić myto równoważne wartości jednego skarbu. Strzałki białe przeznaczone są dla tornada, które cofa się w stosunku do statków i gdy takie tornado wpadnie na wyspę gdzie przycumowały statki zaczyna się prawdziwa piracka akcja. Ale o tym za chwilkę… Celem w grze jest zebranie odpowiedniej liczby skarbów. Więc na planszy znajdziecie wyspy a na nich skrzynie. Jeżeli dopłyniecie do wyspy ze skrzynią otwartą oznacza to, że nie macie wyboru i musicie zabrać wszystkie skarby, które tam odkryliście. Skrzynie zamknięte dają szansę wyboru, ile skarbów chcemy załadować na swoją łajbę, tak aby jej nie przeładować. Bo to również ma znaczenie.

Każdy statek mieści w swoich magazynach po 7 skarbów. Ósmy skarb przewraca statek, wskutek czego załodze udaje się odratować tylko 3 skarby. Pamiętajcie, tutaj nie chodzi tylko aby zdobyć skarby. Trzeba je jeszcze “z głową” przewieźć do swojego rodzimego portu.

Zauważyliście, że na planszy jest piękny kompas, który wyznacza losy wszystkich statków. Kompas jest używany w dwóch sytuacjach – kiedy na wyspę, gdzie już zacumował statek (lub statki) trafi tornado (w wyniku rzutu kostką jednego z graczy) lub gdy statek jednego z graczy trafi na wyspę z już zacumowanym statkiem i podejmie decyzję o abordażu.

A jak działa kompas?

Gdy na wyspę z zacumowanymi statkami dotrze tornado, gracz który spowodował ten ruch kręci strzałką kompasu. Gdy strzałka zatrzyma się na polu z wyspami, przemieszcza się statki i tornado o 2 puste pola za białymi strzałkami. Przekreślone dwie monety to ograbienie każdego statku na wyspie o 2 skarby, które trafiają z powrotem do pudła. Trupia czaszka z szablami powoduje, że zabierasz statkom z wyspy po 1 skarbie i kładziesz przed sobą.

Gdy zakończymy ruch na wyspie z innym statkiem, możemy nie podjąć żadnej akcji lub dokonać abordażu. Jeżeli strzałka wskaże pole z czerwonym rubinem, dokonujesz abordażu i zabierasz ze statku przeciwnika do 2 skarbów i umieszczasz na własnym statku.

Po jednym okrążeniu masz szansę na rozładunek i wyruszenie w dalszą podróż. Gracz, który jako pierwszy dowiezie do swojego portu wygrywa. Kolejni gracze mogą dokończyć grę ustanawiając  kolejne zwycięstwa.

Ogromny okręt po morzu płynie
I wiezie ciężkie kufry i skrzynie
A tak mu ciężko, że jęczy, stęka
Poci się, sapie, zgrzyta i szczęka.
A czym że ten okręt tak objuczony?
Co też on dźwiga? Czym napełniony? *

* wiersz P. Ireny Tuwim

Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden istotny fakt. Gra ma tak atrakcyjne elementy, że pomimo zakończonej rozgrywki dzieci chętnie pobawią się drewnianymi stateczkami na planszy i poza nią. A przecież o to chodzi, aby gra była jak najbardziej uniwersalna i atrakcyjna.

Czy znajdziecie w tej grze coś edukacyjnie korzystnego dla dzieci? Ależ tak, po pierwsze dzieci zmuszone są do stałego kalkulowania, czy wziąć skarby z zamkniętych skrzyń czy też nie, czy lepiej dopłynąć w częścią skarbu czy może zaryzykować przeładowaniem statku. Po drugie, gra ćwiczy umiejętność obserwacji i wyciągania wniosków z ruchów i strategii przeciwników, ponieważ pomimo dużej losowości gry, uczestnicy mają realny wpływ na wynik manipulując innymi elementami mechanizmu gry. No i po trzecie, gra uczy podejmowania decyzji, ponieważ to gracz decyduje o swoich dalszych ruchach, o podjęciu abordażu lub nie.

Wrażenia z rozgrywki są świetne. Rozgrywka z jednym przeciwnikiem jest spokojna ale niemniej emocjonująca ale już z czterema daje dużo zwrotów akcji i ciekawych zagrań. Płeć dziecka również nie ma znaczenia, i chłopcy i dziewczynki bawią się dobrze. Gra zasługuje na to aby stać się częścią niejednej kolekcji gier rodzinnych.

Szczegóły wydawnicze:

Tytuł: Ahoj, piraci!
Wydawnictwo: Egmont
Seria: Zagraj ze mną.
Liczba graczy: 2-4 osób
Wiek graczy: 6+
Czas rozgrywki: 20-30 minut
Autor: Manfred Ludwig
Ilustracje: Anne Pätzke

Gra zdobyła następujące nagrody i wyróżnienia:

2006 Spiel des Jahres Kinderspiel – nominacja.
2006 Kinderspielexperten – najlepsza gra dla 5-6 latków – nominacja.
2006 Deutscher Lernspielpreis – najlepsza gra dla dzieci 6 + – zwycięzca.

 

Grę zawdzięczamy Wydawnictwu Egmont.

logo egmont