15Sty
2017
1

Zbierz “Zwierzaki na pokład” arki w grze od G3

Końcówka roku to dla Wydawnictw prawdziwe szaleństwo i w liczbie sprzedanych nakładów (tych życzę jak największych) i w wydanych pomysłach na koniec roku, aby miał szansę odnaleźć się jako świąteczny prezent. Dla mnie koniec roku był szalony zawodowo i niestety grudzień to był (mam nadzieję jednorazowo) miesiąc z najmniejszą liczba rozgrywek (wręcz katastrofalnie). Dopiero krótka niestety, przerwa świąteczna uratowała honor. Teraz więc nadrabiam zaległości i testuję gry, które grzecznie czekają na półkach, aby móc przekazać Wam kilka informacji o nowościach, zasługujących na to aby do nich wrócić, przetestować i je opisać.

Gry ze zwierzakami w roli głównej należą do tych naszych ulubionych. Mamy ich kilka w swojej kolekcji i lubimy do nich wracać. Dzisiaj chciałam Wam przedstawić grę, która ma szansę na dołączenie do naszej kolekcji. “Zwierzaki na pokład” bo o nich mowa, od konińskiego wydawnictwa G3, to naprawdę przyjemna gra bez planszy lecz z licznymi akcesoriami, które wpierw należy powypychać w kartonów i złożyć. Składanie elementów gry czyli arek do ratowania zwierząt, to nic trudnego. Zostawcie to koniecznie dzieciom, ćwiczenia manualne i umiejętność rozkminienia instrukcji to ważny element budujący samoocenę dziecka.

W pudełku znajdziecie:

  • 20 skrzynek z jedzeniem,
  • 4 flagi,
  • elementy do złożenia 4 arek,
  • 1 flaga gracza rozpoczynającego,
  • 60 płytek  z 12 gatunkami zwierząt,
  • instrukcję.

Arki składacie jednorazowo, ponieważ później bez większego trudu mieszczą się w pudełku po zakończeniu rozgrywki. Na drobniejsze elementy gry wydawca zabezpieczył nas w woreczki strunowe, których jest nawet w nadmiarze.

Celem rozgrywki jest przewiezienie swoją arką jak największej liczby zwierząt. Przy czym znaczenie ma liczba zwierząt jednego gatunku (w uproszczeniu nagradzane są tylko zwierzęta występujące pojedynczo oraz w grupach powyżej dwóch osobników). Zwierzęta zebrane w parach, nie będą mogły wypłynąć na arce. Ważne są również punkty wskazane na płytkach i ilość zaoszczędzonego jedzenia.

Generalnie wygrywa gracz, który zbierze najwięcej punktów.

Przygotowanie rozgrywki:

Każdy gracz otrzymuje arkę, flagę przerwy i jedną skrzynkę z jedzeniem.

Na stole kładziemy w kilku stosach potasowane płytki zwierząt. Ich liczba jest zależna od tego, ilu graczy bierze udział w rozgrywce. W rozgrywce 4-osobowej używamy wszystkie gatunki zwierząt, w rozgrywce 3-osobowej używamy dziesięciu gatunków zwierząt a w rozgrywce 2 – osobowej używamy ośmiu gatunków.

Na środku stołu zostawiamy miejsce na płytki zwierząt, zaś zakryte stosy i zapasy skrzyń z jedzeniem, który będzie naszym bankiem żywności, kładziemy z boku w miejscu ogólnie dostępnym. Najstarszy gracz otrzymuje flagę gracza rozpoczynającego.

Każdy gracz dobiera trzy płytki zwierząt ze stosów i wybiera, nie pokazując innym graczom, jedną płytkę ze zwierzęciem i kładzie ją na swojej arce. Pozostałe niewybrane płytki trafiają odkryte na środek stołu, wspólnie tworząc jedną dużą grupę zwierząt. Do tej grupy zwierząt dokładamy płytki ze stosów zakrytych w ten sposób, że w rozgrywce 4-osobowej  na stole powinno być  12 odkrytych płytek i jedna zakryta (czyli dokładamy 5 płytek), przy 3-osobowej grupie musi być dziewięć odkrytych płytek i jedna zakryta. Przy grze na dwie osoby, na stole powinno być osiem płytek odkrytych i jedna zakryta.

Gra toczy się w rundach, gdzie gracze wykonują kolejno, jedną z następujących akcji:

  • rozdziela grupę zwierząt na dwie mniejsze i zabiera jedną skrzynkę z jedzeniem,
  • zabiera grupy zwierząt na swoją arkę i ogłasza koniec udziału w rundzie poprzez zawieszenie flagi na arce.

Rozdzielenie grupy na mniejsze służy głównie temu aby zamieszać w szykach przeciwników i zdobyć skrzynki z żywnością dla zwierząt. Rozdzielić można nawet grupę składającą się z dwóch płytek. Nie można przesuwać płytek z innych grup, lecz zawsze należy dzielić większą grupę na mniejsze. Każdorazowo tworzymy dwie nowe grupy. Za tworzenie grup otrzymujemy jedną skrzynkę z żywnością dla zwierząt. Trzeba wiedzieć, że żywności również nie można magazynować w nadmiarze. Można mieć maksymalnie 5 skrzynek. Gdy do zasobów ma trafić szósta skrzynia, za karę gracz jej nie uzyskuje lecz musi oddać jedną ze swojego zasobu.

Alternatywnym ruchem jest zabranie grupy zwierząt na swoją arkę. Zawsze zabieramy całą grupę. Aby móc zabrać zwierzę na arkę, za każde musimy zapłacić jedną skrzynką z jedzeniem. Więc jeżeli np. zabieramy ze stołu grupę składającą się z trzech zwierzaków, musimy za nią zapłacić trzema skrzyniami z jedzeniem. Skrzynie trafiają do banku żywności . Możemy również zabrać grupę zwierząt z płytką zakrytą. Płytkę zakrytą gracz skrycie ogląda i kładzie na arce. Ważne jest to, aby arki ułożyć w ten sposób, by gracze nie zaglądali sobie na pokład. Zabranie zwierząt na arkę automatycznie kończy udział gracza w danej rundzie. Gracz zatyka swoją flagę w otworze z boku arki, co dla innych oznacza, że nie bierze już udziału w tej rundzie.

Runda kończy się, gdy pozostał już tylko jeden z uczestników może wziąć w niej dalej udział. Ten gracz, po wykonaniu swojej akcji (dowolnej, która wybrał) kończy rundę. Gracz, który jako pierwszy zakończył swoją rozgrywkę w rundzie, rozpoczyna kolejną (otrzymuje znacznik początkowego gracza).

Gra toczy się do chwili, gdy któryś z graczy zbierze na swoją arkę co najmniej 10 zwierząt. Oczywiście będą takie sytuacje, że nie wszystkie płytki ze zwierzętami zmieszczą się a arce. Wówczas gracz kładzie je przed sobą przy arce. Aby gra się zakończyła, gracz musi ogłosić innym, że już ma tyle zwierząt, które pozwalają na zakończenie gry.

Teraz gracze przygotowują swoją arkę do odpłynięcia. Usuwają pary zwierząt i grupują zwierzęta na arce. Zwierzęta, które nie mieszczą się na arce są odrzucane. Arka odpływa a my liczymy punkty za te zwierzęta, które miały szansę na ratunek.

Punkty liczymy następująco:

  • zwierzę pojedyncze jest tyle warte ile ma punktów na płytce,
  • zwierzę w grupie jest warte pięć punktów,
  • każda zaoszczędzona skrzynka z jedzeniem, daje jeden punkt.

Wygrywa gracz z największą liczba punktów. Przy remisie, przewagę zyskuje uczestnik, które zgromadził więcej gatunków na arce.

I jak? Proste, prawda? Zasady są bardzo czytelne i proste, dzięki czemu rozgrywkę można rozpocząć “z marszu”. Ważne jest również to, że gra jest bardzo uniwersalna. Świetnie będą przy niej bawić się dzieci ale i dorośli mogą troszkę pokombinować, aby poprzez przegrupowania lekko sobie podokuczać.

Gra jest również ciekawa pod kątem edukacyjnym. Spójrzcie na sposób przedstawienia na płytkach pełnego cyklu rozwojowego zwierząt – od malutkiego osobnika do dojrzałego zwierzęcia. Taki sposób przedstawienia zwierząt ułatwi Wam rozmowy z dziećmi o zwierzętach, o potrzebie troski o świat zwierząt, o potrzebie empatii.

Na koniec podpowiem Wam, że naprawdę przyjemny opis instrukcji obsługi, możecie znaleźć również na kanale YouTube G3, gdzie Ludwika Przybylska krótko, ale czytelnie tłumaczy zasady rozgrywki. Jeżeli czegoś do końca nie zrozumiecie, zapraszam na ten kanał.

Szczegóły wydawnicze:
Tytuł: Zwierzaki na pokład
Autorzy: Ralf zur Linde, Wolfgang Senter
Ilustrator: Alexander Jung
Wydawnictwo: G3
Tytuł oryginału i link do BGC: Animals on board
Wiek graczy: 8+
Liczba graczy: 2 – 4 osób
Czas rozgrywki: 15-30 minut

Pomyślnikowa ocena:
Uniwersalność: 7/10
Skalowalność gry: 8/10
Estetyka i wykonanie gry: 7/10
Poziom trudności i złożoności gry: łatwa
Losowość rozgrywki: 6/10
Interakcja: 7/10
Grywalność: 6/10
Czas rozgrywki: 7/10
Czytelność instrukcji: 8/10
Cena: 6/10
Podsumowanie: 6.8

Życzę Wam miłych rozgrywek.

G3 1000x1000

Dziękuję Wydawnictwu G3 za przekazanie gry do recenzji.