30Gru
2018
0

Zagraj w Blank i twórz własne zasady gry

Autorzy gier zwykle nie dają wiele możliwości modyfikacji zasad gry. Z góry przewidziana mechanika gry nawet z minimalną zmianą może być albo ciekawym wariantem rozgrywki albo zupełnie zepsuć to co autor miał na myśli. Przyznam, że lubię dostosowywać gry do swoich potrzeb. Czasami, gdy gra wydaje się zbyt trudna (a może nie potrafię czytać instrukcji ze zrozumieniem), dostosowujemy zasady do wymagań graczy (albo ułatwiamy, albo jeszcze bardziej ją utrudniamy). Takie nasze “home rules” sprzedaję też znajomym, jako ciekawostkę w grze. Dlatego gra “Blank” od Rebel.pl tak bardzo przypadła nam do gustu. Tutaj możesz tworzyć zasady do woli, przy czym konsekwencje swojej zmiany odczujesz już prawdopodobnie w następnej rozgrywce. Więc zmieniaj, ale miej się na baczności!

Celem gry jest pozbycie się wszystkich kart. A nagrodą będzie… dotrwajcie proszę do końca recenzji.

Gra mieści się w małym, solidnym pudełku. Wydawca zadbał aby gra była mobilna więc zmieści się do małej torebki i nie ma mowy o zniszczeniu opakowania ponieważ jest z bardzo grubej tektury. W pudełku znajdziecie karty gry, karty zasad oraz karty blank (puste i te w pudełku czekają na swoją chwilę).

Przed rozpoczęciem gry rozdzielcie karty gry i karty zasad. Następnie ułóżcie w zakrytym stosie karty zasad i trzy karty z wierzchu wyłóżcie na stół, tak aby wszyscy uczestnicy je widzieli – dla upewnienia się, że wszyscy wiedzą jakie zasady w grze obowiązują warto odczytać je na głos. Potasujcie wszystkie karty gry i rozdajcie każdemu z graczy po 7 kart – pozostałe należy odłożyć w zakrytym stosie jako karty do dobierania. Jedna karta z tego stosu będzie stanowić początek stosu kart odrzuconych, połóżcie ją więc odkrytą na stole.

Zaczynamy rozgrywkę. Każdy z graczy, kolejno, zgodnie z ruchem wskazówek zegara musi zagrać z ręki przynajmniej jedną kartę. Karta ta musi mieć albo ten sam kolor albo tą samą cyfrę co karta na stosie kart odrzuconych. Jeżeli masz więcej kart spełniających warunki karty ze stosu, możesz odrzucić ich oczywiście więcej.

Zwróćcie uwagę teraz na wierzchnią kartę, tylko ta karta wywołuje efekty kart zasad lub kart gry. Karty zasad (czyli te trzy wyłożone na środku stołu) oraz treść karty gry wpływają na grę i efekt jej musi nastąpić gdy jest spełniony warunek (np. jeśli zagrano 3 , to następny gracz pomija swoją turę). Karty gry zaś działają na kartę znajdującą się na wierzchu stosu kart odrzuconych.

Zdarza się, że coś idzie nie tak i zagrasz kartę nie w swojej turze, błędnie oskarżysz innego gracza o popełnienie błędu, twoja karta nie pasuje do wierzchniej karty ze stosu kart odrzuconych, nie zastosowałeś się do efektu karty gry lub karty zasad albo gdy próbowałeś przemycić na stos kartę bez cechy wspólnej z kartą ze stosu kart odrzuconych – ponosisz karę. A karą jest dobranie jednej karty do swojej tali kart na ręce.

Grę wygrywa osoba, która pierwsza pozbędzie się kart z ręki. Z zamian ma możliwość wyboru jednej z dwóch nagród. Albo tworzy zupełnie nową kartę zasad albo modyfikuje kartę gry wprowadzając nowe efekty. Ale pamiętajcie … zasada wpływa na grę w przyszłości w sposób trwały.

Jak pisałam na wstępie tworzenie własnych zasad jest absolutnie mocną stroną tej karcianki. Moje dziecko zwróciło również uwagę na to, że w szkołach na przerwach gra się w Uno, to teraz będzie się grało w Blanka.

Gra jest rozwojowa, ponieważ niebawem pojawi się dodatek Blank: Blankdemic – więc zabawy będzie jeszcze więcej.

Szczegóły wydawnicze:
Tytuł: Blank  / Autor: Henri Kermarrec / Ilustrator: Rob Dalton, Winnie Shek / Wydawnictwo: Rebel.pl /
Tytuł oryginału i link do BGC: Blank
Wiek graczy: 6+
Liczba graczy: 2-6 osoby
Czas rozgrywki: 10-15 minut

Dziękuję serdecznie za przekazanie gry do recenzji Wydawnictwu Rebel.pl

Recenzja 14/2018