09Kwi
2016
0

Wiewióry czyli wiosenne poszukiwania orzeszków

Przechadzając się po parkach, możecie zaobserwować nerwowo biegające wiewiórki, obwąchujące i grzebiące w ziemi. Dla tych pięknych rudzielców, wiosna to sezon, kiedy brakuje im ich naturalnego smakołyku, stąd ten niepokój i szukanie ostatnich zakopanych jesienią orzeszków. Największa frajda, to obserwacja “wiórek” (jak zwie je moja córka) i śledzenie rezultatów ich poczynań. Takie rude ogonki z noskiem przy ziemi, wyglądają naprawdę zabawnie.

Świetnym odniesieniem do tych poszukiwań jest nowa gra firmy REBEL “Wiewióry”, w którą możecie zagrać po takiej przyrodniczej wycieczce. Zresztą na samej wycieczce również, bo mobilny charakter tej gry daje duże możliwości do rozgrywek. Same elementy gry, wyjęte z pudełka, mieszczą się w większej kieszeni – więc bez trudu możecie zagrać nawet w parku. Chociaż do pełnego komfortu gry, potrzebujecie więcej miejsca.

REBEL zadbał o jakość elementów gry, dając nam do dyspozycji nie zwyczajne karty, tylko porządne i sztywne kafle. W pudełku znajdziecie 25 kafli, z których 9 to kafle lasu (dwustronne) – na obu stronach znajduje się obiekt (grzyb, liść albo kamień) w kolorze żółtym, czerwonym albo niebieskim, 12 kafli orzechów i 4 kafle Wiewiór (z informacją o obiekcie z jednej strony, a o kolorze z drugiej).

Celem graczy jest zdobycie 5 orzechów. Ale będzie wyżerka… 😉

Przygotowanie do rozgrywki jest również bardzo proste.

Ułóżcie losowo 9 kafli lasu (te z obiektami po obu stronach) w kwadrat 3 x 3 kafli. Następnie dołóżcie wzdłuż każdego boku, po 3 kafle orzechów (w tej wersji orzechami do góry).

Gracze wybierają po jednym kaflu z Wiewiórą. Teraz te kafle należy położyć na brzegu któregokolwiek rzędu czy kolumny, dowolną stroną. Wiewióry mogą stać naprzeciw siebie albo nawet w jednym rzędzie czy kolumnie, walcząc o te same orzechy.

Grę rozpoczyna osoba według ustalonej przez Was zasady. U nas po takim spacerze, była to liczba wypatrzonych wiewiórek. Kto więcej widział rudych ogonków, ten zaczyna jako pierwszy. Generalnie chodzi o to, aby poprawnie odgadnąć kolor lub obiekt znajdujący się po drugiej stronie kafla lasu, tak aby dotrzeć do upragnionego orzeszka lub orzeszków. To co odgaduje gracz (czyli obiekt lub kolor) zależy od symbolu znajdującego się na górze kafla. Gracz zgaduje od pierwszego kafla lasu (w swoim rzędzie lub kolumnie), każdorazowo odwracając go. Gdy graczowi uda się odgadnąć wszystkie w swoim rzędzie lub kolumnie kafle lasu (kolor lub obiekt zgodnie z wskazaniem kafla Wiewióra), wówczas zdobywa orzech/y. Po takiej akcji Wiewiór przemieszcza się o jedno pole w lewo lub w prawo (do wyboru) a pozostali gracze odwracają swoje kafle Wiewiór na druga stronę za wyjątkiem gracza, który własnie zdobył orzeszek.

Zamiast podejmowania się próby zdobywania orzechów, można również wybrać opcję ruchu polegającą na przemieszczaniu Wiewióry o jedno pole w lewo lub w prawo.

Jeżeli graczowi nie uda się odgadnąć kolejno kafli lasu, nic się nie dzieje i rozpoczyna się runda kolejnego gracza.

Gra przebiega zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Gra dobiega końca, gdy jeden z graczy jako pierwszy zdobędzie 5 orzechów. Ten gracz jest zwycięzcą.

Autor gry, wzbogacił ją o kilka ciekawych wariantów, dzięki którym możecie gracz z uczestnikami w różnym wieku i w różnym stopniu zaawansowania.

Wariant 1: Kafle orzechów z drugiej strony są opatrzone rysunkiem liśćmi. Na początek odwróćcie losowo 4 kafle orzechów liśćmi do góry, dzięki temu nie zawsze będziecie wiedzieć ile orzechów jest możliwych do zdobycia. W miarę nabierania wprawy można odwrócić wszystkie kafle orzechów liśćmi do góry.

Wariant 2: Celem rozgrywki jest zdobycie 3 punktów, a 1 punkt to 1 kafel orzechów (niezależnie ile ich jest na kaflu).

Wariant 3: Możemy ustalić również, że do zwycięstwa potrzebujemy dokładnie 5 orzechów, ani jednego mniej czy więcej.

Wariant 4: Inna wersja gry, to zdobycie wszystkich kafli orzechów. Po podliczeniu wszystkich orzechów, wygrywa gracz, który ma ich najwięcej.

Wariant 5: Jeżeli masz maluszki w domu z którymi chcielibyście zagrać, polecany jest wariant, kiedy nie odwracamy Wiewiór a co za tym idzie, nie ma zgadywania raz obiektów a innym razem kolorów.

Ciekawa jestem co Wy myślicie o tej grze … bo moim zdaniem pomimo swej prostoty, gra jest bardzo przyjemna. Brakuje mi troszkę jakiejś gumki do spięcia kafli, aby tak swobodnie nie latały po pudełku czy dodatku w postaci figurek Wiewiór, który moim zdaniem bardzo spodobałoby się dzieciom.

Niemniej uważam, że gra jest bardzo ciekawa. Dzięki niej możecie ćwiczyć z dziećmi spostrzegawczość, umiejętność obserwacji i pamięć.

Korzystając z różnych wariantów rozgrywek, możecie grę dowolnie zmieniać i uatrakcyjniać. Gra może być również miłym prezentem dla zupełnie początkujących graczy, którzy nie mają doświadczenia z obszernymi instrukcjami i wolą proste zasady oraz krótkie a częste rozgrywki.

Wiewóry Rebel

Szczegóły gry:

Tytuł: Wiewióry
Wydawnictwo: Rebel.pl
Autor: Blaise Muller
Ilustracje: Katarzyna “Kiciputek” Babis, Jonathan Munoz
Liczba graczy: 2 – 4 osoby
Wiek: od 6 lat
Czas rozgrywki: ok. 10 minut
Waga opakowania: 0,30 kg
Rozmiar opakowania (w cm): 14 x 14 x 4

logo-REBEL

Serdecznie dziękuję Wydawnictwu Rebel za udostępnienie gry do testów.