05Lut
2017
1

Słowne Stwory od Egmonta

Budowa słownictwa i rozwój językowy to chyba najistotniejszy element w rozwoju dziecka. Jeżeli dziecko ma ubogi zasób słownictwa, to później budowanie poprawnych zdań jest dla niego nie lada wyzwaniem. Ma to bezpośredni wpływ na kontakty towarzyskie, rezultaty w nauce oraz samoocenę dziecka.

Rodzinnie lubimy grać w tego rodzaju gry, które uczą budować zdania ale i pobudzają wyobraźnię do tworzenia słów, do wynajdywania ich w odpowiedniej kompilacji. Kilka wydawnictw może pochwalić się tego rodzaju grami, co mnie osobiście bardzo cieszy.

Teraz chciałabym zwrócić Waszą uwagę na grę „SłowoStwory” wydawnictwa Egmont, która świetnie uzupełni Waszą kolekcję i wesprze rozwój dziecka w tym zakresie. Zresztą sam autor gry Pan Filip Miłuński w podziękowaniach autora wyraża wdzięczność swojej matce, za to, że potrafiła poprzez zabawę zaszczepić w nim do dzisiaj owocującą fascynację językiem, stąd też zapewne sam pomysł na grę.

Prezentuję grę również z drugiego ważnego z mojej perspektywy powodu. „SłowoStwory” są grą uniwersalną, świetną dla młodszego i początkującego gracza ale też niezłym wyzwaniem dla starszego gracza w swojej trudniejszej wersji. Sprawdzaliśmy to w dorosłym towarzystwie i naprawdę nie jest łatwo.

W pudełku znajdziecie:

  • 72 karty z literami gry,
  • 7 kart z jokerem,
  • 7 kart pomocy,
  • 7 płytek aktywności,
  • 4 żetony rund,
  • 1 znacznik gracza startowego,
  • klepsydra,
  • 40 SłowoStworów,
  • 4 kostki do gry ze specjalnymi naklejkami.

Do gry w wersji łatwiejszej (dla dzieci od 8+) potrzebujecie:

  • wszystkie SłowoStwory,
  • karty z literami,
  • wszystkie kostki, które wpierw należy obkleić specjalnymi naklejkami tematycznymi.

Celem tej gry jest zebranie jak największej liczby SłowoStworów, które otrzymujecie za każde poprawnie utworzone słowo.

Przed rozpoczęciem rozgrywki potasujcie karty i ułóżcie je pośrodku stołu w zakryty stos. Obok połóżcie klepsydrę, która będzie odliczać Wam czas. SłowoStwory połóżcie z boku, aby nie przeszkadzały Wam w rozgrywkach. Przygotujcie też obklejone naklejkami kostki.

Gra przebiega w rundach a każda z nich rozpoczyna się od uruchomieniu klepsydry (obrót), następnie należy rzucić dowolną kostką i wybrać dwie karty ze stosu i położyć odkryte na środku stołu.

Warto na początku gry ustalić ile planujemy rund, aby gra nam się nie dłużyła. Rundy przebiegają zwykle bardzo szybko, więc 10 rund to nie będzie za dużo.

Gra przebiega symultanicznie, oznacza to, że wszyscy grają jednocześnie starając się znaleźć słowa w wylosowanej kategorii z kostki w którym wystąpią obie litery jednocześnie.

Gracz, który jako pierwszy wykrzyczy (bo zwykle odbywa się to w dużych emocjach) słowo i jest ono prawidłowe (zawiera obie literki i jest słowem z kategorii wskazanej na kostce i w czasie gdy ziarenka piasku się przesypują w klepsydrze) otrzymuje on dwa wybrane przez siebie SłowoStwory.

Jeżeli inni gracze zdążą jeszcze dopowiedzieć słowa spełniające warunki czasu, kart i kości – wówczas otrzymują po jednym SłowoStworze.

Zanim rozpoczniemy kolejną rundę, użyte karty odstawiamy na stos kart odrzuconych.

Gdy odbędziemy ostatnią już rundę, podliczamy wszystkie SłowoStwory. Wygrywa gracz, który ma ich najwięcej.

Gra w wariancie trudniejszym jest moim zdaniem dużym uatrakcyjnieniem gry, ponieważ wprowadza ona dodatkowe elementy konkurencji.

Aby przygotować rozgrywkę używamy już wszystkich akcesoriów z pudełka.

Wpierw potasujcie karty z literami i rozdajecie każdemu graczowi po trzy karty a na środek stołu kładziecie odkrytych sześć kart, które będą Waszym bankiem. Pozostałe karty będą Waszym stosem do dobierania – karty oczywiście układacie w zakryty stos.

Każdemu z graczy rozdajecie po jednej karcie jokera, wspólnie z trzema kartami otrzymanymi wcześniej, stanowią one zasób gracza.

Dodatkowo gracz otrzymuje jedną kartę pomocy oraz jedną płytkę aktywności, którą kładziemy zieloną częścią ku górze.

Obok banku z kartami i stosu karta do dobierania połóżcie znaczniki rund ułożone malejąco ku górze (czyli, że płytka z numerem 1 będzie na samej górze).

Obok kładziemy również podzielone na rodzaje SłowoStwory, kostki i klepsydrę.

Grę rozpoczyna gracz z najdłuższym imieniem, najmłodszy lub wyłoniony przez Waszą wyliczankę i otrzymuje znacznik gracza startowego.

Celem gry jest zdobycie jak największej liczby punktów zdobywając je na kilka sposobów:

  1. Zdobywając karty liter w pojedynkach na słowa.
  2. Dobierając i zdobywając litery w ten sposób aby stworzyć jak najdłuższy odcinek alfabetu

Gra dzieli się również na rundy, z tym że na 4 – zgodnie z liczbą znaczników rund a każda z nich ma następujące etapy:

Odkrycie żetonu rundy wykonuje gracz startowy. Każde rozpoczęcie rundy to odrzucenie do pudełka wierzchniego znacznika.

Pojedynki na słowa to główna część rundy. W tej części gracz startowy wybiera przeciwnika z którym będzie mierzył się na słowa, następnie gracz wybiera dowolną kostkę trzymając ją w gotowości do rzutu. Odwracamy klepsydrę, rzut kostką i odkrycie dwóch kart z zakrytego stosu.

Zadaniem graczy będzie oczywiście podanie na głos słowa spełniającego warunki zawarte na kostce i na kartach liter.

Gracz, które jako pierwszy poda właściwe słowo wygrywa. Zwycięzca może dobrać do swoich kart w sumie dwie karty z banku lub/i ze stosu zakrytych kart liter. Może też w zamian zabrać jedną losowo kartę z ręki przegrywającego.

W czasie pojedynku pozostali gracze mogą wymieniać z bankiem karty liter. Można wymienić nawet wszystkie karty, ale należy to robić pojedynczo i tylko w czasie pojedynku.

A co kiedy żaden z graczy nie znajdzie odpowiedniego słowa i czas się zakończy? Po prostu, nikt nie zdobywa kart i czas przejść do następnego pojedynku w rundzie. Karty użyte do pojedynku odkładamy tworząc stos kart odrzuconych. Gracz wyzwany do pojedynku odwraca swoją płytkę aktywności kolorem czerwonym na wierzch i zaprasza do pojedynku kolejnego gracza lecz bez gracza startowego (który może być wyzwany w ostatnim pojedynku) oraz bez graczy z czerwoną płytą aktywności.

Etap pojedynku jest ponawiamy do momentu gdy wszyscy gracze przejdą przez pojedynki.

Zdobycie SłowoStworów to ostatni etap rundy. Wymianę kart liter na SłowoStwory rozpoczyna gracz startowy i kolejno każdy następny zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Gracz, który jest gotowy na zaprezentowanie swojego odcinka alfabetu robi to wykładając kolejno karty na stół. Na kartach pomocy znajdziecie dokładne wskazówki ile punktów jest za przedstawiony odcinek alfabetu i jakie SłowoStwory można w zamian zebrać. Generalnie najkrótszy odcinek alfabetu to 3-literowy zestaw kolejnych liczb z alfabetu. Karta z jokerem zastąpi dowolną literkę. Można wyłożyć kilka odrębnych odcinków alfabetu i zdobyć za nie kilka SłowoStworów. Karty wraz jokerami tworzące alfabet trafiają do pudełka. A litery z banku na stos kart odrzuconych.

Aby rozpocząć kolejną rundę wszyscy gracze muszą mieć po trzy karty liter (mogą dobrać je ze stosu kart) a na środek stołu wykładamy nowe karty do banku.

Koniec gry następuje wraz z zakończeniem czwartej rundy. Gracze sumują punkty i przedstawiają swoje wyniki. Gracz, który zdobył najwięcej punktów jest zwycięzcą.

 

I co sądzicie o tej grze? Prawda, że prosta? Zwłaszcza dla początkujących graczy będzie to prawdziwa gratka, a zachęci ich piękna szata graficzna i przyjazne zasady gry.

Walory edukacyjne tej gry są absolutnie nie do przecenienia. Gra buduje zasób słownictwa, ćwiczy refleks i uczy wyciągania wniosków ze zmieniającej się sytuacji w grze. Ponadto, dwa poziomy gry pozwolą Wam długo cieszyć się zabawą.

Szczegóły wydawnicze:
Tytuł: SłowoStwory
Autorzy: Filip Miłuński
Ilustrator: Maciej Szymanowicz
Wydawnictwo: Egmont
Tytuł oryginału i link do BGC: SłowoStwory
Wiek graczy: 8+
Liczba graczy: 2 – 7 osób
Czas rozgrywki: 15-30 minut

Pomyślnikowa ocena:
Uniwersalność: 7/10
Skalowalność gry: 7/10
Estetyka i wykonanie gry: 9/10
Poziom trudności i złożoności gry: łatwa
Losowość rozgrywki: 6/10
Interakcja: 8/10
Grywalność: 7/10
Czas rozgrywki: 8/10
Czytelność instrukcji: 8/10
Cena: 7/10
Podsumowanie: 7.4

Życzę Wam miłych rozgrywek.

Dziękuję Wydawnictwu Egmont za przekazanie gry do recenzji.