16Cze
2017
0

Recenzja o uprawianiu Ogródka od Uwe Rosenberga

Gra planszowa oprócz wiadomych cech takich jak oryginalność, grywalność i skalowalność musi mieć jeszcze jedną bardzo istotną cechę – estetykę. Bez tego grać może się całkiem przyjemnie ale komplet tych cech sprawia, że do gry wracamy częściej i mamy z niej wielką frajdę. Poza tym piękny wygląd gry na stole, zachęca do niej nawet totalnych abstynentów gier planszowych.

Przez ostatnie pół roku z zazdrością oglądałam zdjęcia na Instagramie u obserwowanych zapaleńców gier planszowych z pięknie prezentującą się grą “Cottage Garden”. Miałam nadzieję, że niebawem gra pojawi się na polskim rynku gier i się nie zawiodłam. Gra pojawiła się już u 11 wydawców na całym świecie a w Polsce zagościła na naszych stołach dzięki Rebel.pl.

“Ogródek” to gra o mechanice tile placement czyli układania kafelków na planszy i nie jest pierwszą tego rodzaju grą w naszej kolekcji. Zresztą tego rodzaju mechanika przeważa w dorobku Pana Uwe Rosenberga i nie można pominąć takich gier jak “Patchwork”, “Kawerna: Rolnicy z Jaskiń”, czy “Agricola: Chłopi i ich zwierzyniec”. Każda z nich ma w swojej mechanice element dokładania kafelków.

W dość pokaźnym pudełku znajdziecie sporą liczbę różnego rodzaju elementów, które wpierw musicie powypychać z wyprasek a następnie je skompletować. Znajdziecie tam następujące komponenty gry:

  • 1 dwustronna plansza ze szkółką kwiatową,
  • 36 kafelków (płytek) z kwiatami
  • 9 planszy z rabatkami (z jasną i ciemną stroną)
  • 1 duży żeton parasola
  • 30 okrągłych żetonów kotów
  • 16 okrągłych żetonów doniczek
  • 2 żetony z ulami
  • 4 stoły ogrodowe z punktacją (po 1 dla każdego gracza)
  • 12 pomarańczowych kostek punktacji doniczek (po 3 dla każdego gracza)
  • 12 niebieskich kostek punktacji kloszy (po 3 dla każdego gracza)
  • 1 kartonowe taczki
  • 1 instrukcja

Ta liczba komponentów sprawia, że potrzebujecie dość obszernego miejsca dla wygodnej gry i raczej powinien to być płaski stół a nie koc na pikniku.

Pomimo obszernej instrukcji, która może odstraszać niewprawionych graczy, stwierdzam, że gra jest bardzo prosta a instrukcja i jej szerokie omówienie jest bardzo przydatne. Gra nie sprawi trudności również tym mniej wprawionym graczom, ponieważ już pierwsza rozgrywka daje wiele frajdy i “czym dalej w las” a właściwie “w ogródek”, tym jest przyjemniej.

Ale od początku …

Każdy z graczy wciela się w adepta szkoły ogrodniczej i konkuruje w estetyce ale i wydajności nasadzania swoich rabatek. Celem gry jest zdobycie jak największej liczby punktów za ukwiecone rabaty.

Gracze na początek otrzymują dwie rabatki i układają je przed sobą przy czym jedna jest odwrócona jasną a druga ciemną stroną. Rabatki to kwadraty wielkości 5 x 5 miejsc do nasadzania roślin, które hodujemy w szkółce kwiatowej – czyli na wspólnej dużej planszy. Nasza szkółka kwiatowa powinna leżeć na środku stołu, stroną odpowiednią do liczby graczy przy stole i uzupełnioną przed rozgrywką szesnastoma losowo wybranymi płytkami kwiatów. Pozostałe płytki ułóżcie wokół szkółki tworząc zapas roślin do szkółki. Na jednym z końców postawcie taczki, które wyznaczą miejsce od którego wybierzecie kwiaty do uzupełnienia szkółki. Ale o tym za chwilę …

Obok połóżcie stos płytek z kotami, stos płytek z donicami, płytki uli i parasol oraz zapas plansz z rabatkami. Zielona kość ogrodnika trafia na planszę szkółki kwiatowej i porusza się po obrębie planszy zaczynając od pola zaznaczonego liczbą graczy.

Każdy gracz na dobry początek otrzymuje:

  • dwie rabatki,
  • stół ogrodowy,
  • po 3 znaczniki punktów donic i kloszy,
  • 2 koty.

Elementy których nie wykorzystacie do gry lądują w pudełku.

Instrukcja bardzo szczegółowo opisuje przebieg rozgrywki dla 2-4 graczy, zasady gry jednoosobowej i rozgrywki z małymi dziećmi. Dla orientacji przedstawię ogólne zasady rozgrywki, aby przedstawić jej prostotę i pomysłowość autora. Gra toczy się w rozgrywkach, które składają się z faz.

Faza 1 – to faza uzupełnienia. Następuje tylko wówczas gdy na linii ogrodnika (w zależności od jego położenia to będzie rząd, albo kolumna a u 4 graczy również po skosie) są puste 3 lub 4 miejsca w szkółce. Uzupełniamy zapasowymi płytkami kwiatów wokół planszy, rozpoczynając od płytki leżącej bezpośrednio przed taczkami. Gdy oddamy jednego kotka, możemy uzupełnić szkółkę nawet przy pustych tylko 1-2 polach.

Faza 2 – to faza sadzenia. Teraz zabierz z dowolnego miejsca szkółki jedną płytkę kwiatów i posadź na swojej rabatce. Możesz do woli dopasowywać płytki i aby zapamiętać miejsce skąd wziąłeś płytkę kwiatu należy oznaczyć je parasolem. W tej fazie możesz też zamiast płytki kwiatu wziąć płytkę donicy. Dodatkowo a nie zamiast, możesz uruchomić akcję polowania na myszy i umieścić na wolnym polu swojej rabatki jedną płytkę kota.

Faza 3 – to faza punktacji. Następuje tylko wtedy, gdy mamy kompletnie obsadzoną rabatkę. Ukończoną rabatkę należy podliczyć. Liczymy więc ile mamy donic i kloszy. Każda donica to 1 punkt i o tyle przesuwamy swoje pomarańczowe znaczniki na stole ogrodowym. Każdy klosz to 2 punkty i tak zmieniamy położenia niebieskiego znacznika na stole. Możemy ruszać dowolnym znacznikiem. Przejście czerwonej linii na stole oznacza, że otrzymujemy dodatkowego kotka. Kto pierwszy dotrze do pola końcowego otrzymuje jeden ze znaczników uli. Kolejna osoba, otrzymuje drugi. Po podliczeniu należy pamiętać sprzątnięciu rabatki. Płytki kwiatów trafiają na koniec linii zapasów płytek wokół szkółki, a donice i kotki wracają na stosy. Gracz oddaje “zużytą” rabatkę pod spód zapasowych rabatem na stole, wcześniej ją obracając i uzupełnia swoje zasoby nową rabatką ze stosu.

Faza 4 – to faza ogrodnika. Na koniec swojej rundy należy przesunąć kość ogrodnika o jedno pole wzdłuż krawędzi planszy ze szkółką. Przy dojściu do pola zmiany (symbol strzałki) należy obrócić kostkę na ściankę z większą o 1 liczbą oczek. Gdy kość zostanie odwrócona ścianką z 6 oczkami rozpoczynamy rundę finałową.

Runda finałowa toczy się do chwili gdy nie będziecie w posiadaniu żadnej rabatki. Już nie dobieracie nowych. Póki bierzesz udział w pełnej rozgrywce każdorazowo tracisz punkty i tak do chwili gdy rabatki zostaną zapełnione i usunięte z gry. Gracz bez rabatek wykonuje tylko fazę ogrodnika.

Gra kończy się w chwili usunięcia ostatniej rabatki z gry i podliczenia jej punktów. Teraz rozpoczynacie liczenie wszystkich punktów.

Zwycięzcą zostaje gracz z największą liczbą punktów.

Gra mnie zauroczyła. Pomimo zamieszania na stole, wszyscy bardzo szybko łapią o co chodzi. Niewielkie trudności może przysparzać runda finałowa, ale z tym również można sobie poradzić. Dla mnie osobiście bardzo ważny jest fakt, że gra jest bardzo uniwersalna.  Przecież bywa i tak, że współgracze nam nie dopiszą i wówczas możecie zagrać w nią jednoosobowo. Wiadomo, że konkurowanie kręci najbardziej, ale jest wyjście z sytuacji. Bardzo duże znaczenie ma również wersja rozgrywki do zabawy z dziećmi, chociaż obserwowałam małych graczy w akcji i nie mieli problemów z “dorosłą” wersją gry. A “Ogródek” powoli Wam ćwiczyć z dziećmi: wyobraźnię przestrzenną, spostrzegawczość, umiejętność obserwacji i wnioskowania, przewidywanie potrzeb przeciwników i próby likwidowania ich szans.

Wspomniałam na początku gry o jej estetyce. Jestem zodiakalną Wagą i wygląd tego co mnie otacza ma dla mnie bardzo duże znaczenie. Kocham kwiaty i roślinność i otaczam się nimi w każdej porze roku a moje zazdrosne oko zwróciło uwagę na miłe dla niego zdjęcia i opisy gry na zagranicznych portalach. Dobrej jakości płytki, kolorowa i bardzo realna grafika sprawiają, że będzie to gra do której będziemy bardzo często wracać.

Serdecznie polecam!

Teraz czas na naszą Pomyślnikową ocenę:

Pomyślnikowa ocena:
Uniwersalność: 9/10
Skalowalność gry: 8/10
Estetyka i wykonanie gry: 10/10
Poziom trudności i złożoności gry: łatwa
Losowość rozgrywki: 7/10
Interakcja: 8/10
Grywalność: 8/10
Czas rozgrywki: 8/10
Czytelność instrukcji: 9/10
Cena: 6/10
Podsumowanie: 8,11
Szczegóły wydawnicze:
Tytuł: Ogródek
Autor: Uwe Rosenberg
Ilustrator: Andrea Boekhoff
Wydawnictwo: Rebel.pl
Tytuł oryginału i link do BGC: Cottage Garden
Wiek graczy: 8+
Liczba graczy: 1 – 4 osoby
Czas rozgrywki: 45 – 60 minut

 

Dziękuję serdecznie za przekazanie gry do recenzji Wydawnictwu Rebel.pl