02Sty
2016
1

Pomóż przelecieć smoczkom do ich doliny

Historia jest taka …. W pewnej odległej dolinie, ukrytej przed wszystkimi, żyła sobie szczęśliwie mała smocza rodzinka. O jej istnieniu wiedziało tylko kilku wtajemniczonych magów. Oto dzisiaj młode smoczki po raz kolejny przyleciały do zaczarowanego lasu, aby rozegrać mecz ognistej piłki z drużyną młodych magów. Niestety, zrzędliwy czarnoksiężnik Razandar nie jest zadowolony z tych pojedynków. W starym mruku wszystko się gotuje na samą myśl o tym, że piłka zrobiona z lawy mogłaby uszkodzić jego piękną wieżę. Nikt nie chce doświadczyć gniewu czarnoksiężnika, więc rozgrywki odbywają się pod jego nieobecność.
Piłka wiruje w powietrzu, a smoki i czarodzieje bawią się przednio. Ale, ale! Razandar właśnie wraca z wioski magów! Mecz odwołany! Musicie się śpieszyć i zagnać młode smoczki z powrotem do doliny, zanim Razandar wróci do domu i da smoczym graczom nauczkę.
Warto odpowiedzieć tą historyjkę dzieciom przed rozgrywką. Będziecie mogli się wczuć w sytuację ucieczki smoków do Doliny Smoczej przed strasznym Razandarem.
W tym trudnym i ryzykownym zadaniu może pomóc tylko magia i współpraca. Macie do dyspozycji czarodziejskie różdżki. Czym sprawniej ze sobą współpracujecie tym magiczne działanie różdżek jest mocniejsze.

Mowa o nowej grze od Rebela – Smocza Dolina. Celem rozgrywki jest przeniesienie wszystkich sześciu smoków do Smoczej Doliny, ale jak wszystkim wiadomo, dolina ta jest daleko od wieży Razandara. Oj dobrze, że smoki latają bo tylko tym sposobem mogą się tam dostać.
Użyjcie magii czarodziejskich różdżek…bądźcie pierwsi.

smocza_3d.481772.1266x0

W dość pokaźnym pudełku znajdziecie następujące elementy gry:

  • 1 smocza dolina (dolna część pudełka wraz z wypraską, plansza smoczej doliny, smocza skała, smocze zarośla oraz smocze drzewo)
  • 1 plansza Razandara
  • 1 wieża (złożona z pięciu części)
  • 1 woreczek
  • 6 młodych smoków
  • 1 czarnoksiężnik Razandar
  • 1 piłka z wulkanicznej skały
  • 1 biała kość i 1 czarna kość
  • 4 magiczne różdżki
  • 12 kart smoków
  • 6 żetonów trudności
  • instrukcja

Przygotowanie do gry:

Zbudujcie wspólnie smoczą dolinę. Połóżcie na dolnej części pudełka (opakowania gry) planszę smoczej doliny. Na planszy zamontuj drzewo smocze, skałę oraz zarośla.
Obok pudełka połóż planszę Razandara, na końcu której ułóż jego wieżę. To tam odbywają się tajne smocze zabawy. Odległość planszy od pudełka jest zależna od stopnia zaawansowania graczy i może równać się długości jednej bądź dwóch różdżek.
Obok wieży połóż pionek symbolizujący piłkę z wulkanicznej skały.
Podziel pomiędzy uczestników gry smocze karty. To one będą wyznaczać kto z kim będzie używał czarów, aby przenieść smoki do ich rodzinnej doliny.

Kart jest dwanaście i każdy smok jest reprezentowany przez dwie karty. Karty dzielimy według kolorów kart i smoków:

  • dwóch graczy każdy otrzymuje po jednej karcie smoka,
  • trzech graczy  – gracz pierwszy: żółty, czerwony, zielony, niebieski, gracz drugi: żółty, czerwony, pomarańczowy, fioletowy
    gracz trzeci: zielony, niebieski, pomarańczowy, fioletowy
  • czterech graczygracz pierwszy: żółty, czerwony, zielony, gracz drugi: żółty, pomarańczowy, niebieski , gracz trzeci: czerwony, pomarańczowy, fioletowy, gracz czwarty: zielony, niebieski, fioletowy

Przygotowujemy również dwie kości: czarną i białą. Wszystkie nasze urocze smoczki lądują w tajnym worku.

Rozgrywka:

Zaczyna najmłodszy gracz i rzuca białą kością. W zależności od wyrzuconego obrazka podejmujemy akcję:

Smok: Wylosuj smoka i połóż go na wieży, gracz którzy mają karty reprezentujące wylosowanego smoka za pomocą różdżek przeniosą go do Smoczej Doliny. Jeżeli lot był udany i smoczek dotarł do doliny, kością rzuca kolejny gracz (zgodnie z ruchem wskazówek zegara). Wykorzystane karty smocze trafiają do pudełka.
Gdy smoczek nie dotarł do doliny, ponownie ląduje w worku a karty smoka są przekazywane przez graczy osobom po ich lewej stronie (przy rozgrywce dwóch osób, karty pozostają u graczy). Jeden z uczestników nieudanego lotu rzuca czarną kością i przesuwa czarnoksiężnika o ilość pól wskazanych na kości.

Smok z piłką ze skały wulkanicznej: Wylosuj smoka i połóż go na wieży, dodatkowo obok smoka połóż figurkę z piłką. Gracze którzy mają karty reprezentujące wylosowanego smoka za pomocą różdżek przeniosą go do Smoczej Doliny. Ale uwaga … wspólnie ze smokiem, do doliny musi dotrzeć też piłka z wulkanicznej skały. Przyłóżcie się do czarów!

Czarnoksiężnik Razandar: Przesuń figurkę z czarnoksiężnikiem o jedno pole w stronę jego wieży. Następnie powtórz rzut białą kością. Rzut białą kością nigdy nie służy do wejścia Razandara do wieży. Jeżeli jesteście na ostatnim stopniu do wieży i biała kość wskaże Razandara – nie wykonujecie żadnego ruchu.

Słońce: Przesuń Razandara o jedno pole w kierunku wioski magów. Następnie powtórz rzut białą kością.

Czarna kość przedstawia głównie obrazki czarnoksiężnika Razandara, z tym że Razandar może przebyć jedno, dwa a nawet trzy pola po wyrzuceniu kości. Przy wyrzuceniu symbolu kapelusza Razandar porusza się do przodu na pole z symbolem kapelusza.

Koniec gry:

Gra kończy się zwycięstwem natychmiast, gdy wszystkie smoki dotrą do swojej rodzinnej doliny. Razandar pojawiając się jako pierwszy w swojej wieży, zanim uda nam się przetransportować smoczki z worka / wieży do doliny, skazuje nas na przegraną.

A kiedy już nabierzecie wprawy, można podjąć kolejne wyzwania:

Wariant 1:

W tym wariancie oprócz słusznej (około 40 cm) odległości planszy Razandara od Smoczej Doliny, dochodzi lądowanie smoków w określonej części planszy, a konkretnie pośrodku smoczej doliny (pomiędzy smoczą skałą, skocze drzewo i smocze zarośla).

Wariant 2:

Użyjcie w rozgrywce cieńszych różdżek. Zobaczcie jak trudno jest przenieść smoki, posługując się tymi cieniutkimi różdżkami.

Wariant 3:

Użyjcie sześciu żetonów trudności. Żetony te kładziemy zakryte obok planszy. Przy każdym ruchu smoka należy wziąć pierwszą z wierzchu kartę a jeden z graczy przenoszących smoka, musi się przy tej operacji zastosować do wskazówek z żetonu. Po wyczerpaniu stosu, należy potasować żetony w nowy stos.

Czy gra Wam się spodoba? Jestem przekonana, że tak. Tym bardziej, że nie skończy się na jednej rozgrywce.

Bardzo lubię gry kooperacyjne. Jest to świetna forma zabawy między innymi dla dzieci, które nie radzą sobie z konkurencją podczas gry oraz z przegraną. Oczywiście uważam, że tylko trening pomoże dziecku uwierzyć w swoje umiejętności i gry z konkurencją w tle, będą przy tym bardzo pomocne. Niemniej, wiem jak skutecznie mogą zniechęcić, małego adepta gier planszowych do dalszych rozgrywek, trudne przegrane z innymi dziećmi.
W obliczu zagrożenia smoków, dzieci podejmują prawdziwą współpracę. A zadanie wcale nie jest proste. Gra wydaje się dziecinnie łatwa, ale utrzymanie smoka przez dwójkę rozchichotanych dzieci z różdżkami w ręku, jest naprawdę bardzo trudnym wyzwaniem.
W trudniejszym wariancie gry, ważne jest czy potraficie wsłuchać się we wskazówki partnera oraz czy wasze komunikaty są jasne i zrozumiałe.

Gra posiada więc wiele walorów edukacyjnych, dzięki którym dzieci uczą się:

  • skupienia i koncentracji na celu,
  • współpracy w zespole,
  • skutecznej i jasnej komunikacji,
  • koordynacji ruchowej.

Podstawowe informacje:

Tytuł: Smocza Dolina
Wydawca: REBEL.pl
Projektant: Johannes Berger, Julien Gupta
Liczba graczy: 2 – 4 osoby
Wiek: od 6 lat
Czas gry: ok. 20 minut
Waga: ok. 1.10 kg
Wydanie: polskie

logo-REBEL

Serdecznie dziękuję Wydawnictwu Rebel za udostępnienie gry do testów.

Gra po testach, została przekazana do Biblioteki dla Dzieci i Młodzieży nr 13 w Warszawie.