15Kwi
2015
0

Nauka tabliczki mnożenia w grach dla dzieci – część 3

Witam w trzeciej części opisu gier dedykowanym nauce tabliczki mnożenia. Po dwóch poprzednio opisywanych przez mnie grach tj. gra „Mistrz tabliczki mnożenia” oraz „2×2 gra w pary” przyszedł czas na grę Firmy Ravensburger „1×1 Bingo”.
Gra ma odmienną mechanikę do gier poprzednio prezentowanych. Daje też dzięki temu świetny materiał do dalszej edukacji matematycznej dziecka.

 

Zawartość pudełka:

  • 86 kart liczbowych (tym razem są to tylko i wyłącznie cyfry, będące albo częścią działania albo wynikiem),
  • 80 pionków (po 16 płytek w kolorze zielonym, fioletowym, żółtym, niebieskim i czerwonym),
  • 2 kostki (bryła 12-sto ścienna z cyframi od 0-10 + z jednej strony z koroną),
  • 1 tabliczka kontrolna z zakładką (dobra pomoc gdy dzieci grają bez rodziców),
  • instrukcję obsługi w języku polskim.
1x1 Bingo Ravensburger

Gra „1×1 Bingo” ma kilka wersji rozgrywek, dzięki czemu gra jest przyjemna i właściwie nigdy się nie nudzi. Rozgrywki są przewidziane w wersji dla 2-5 graczy ale i również dla jednego gracza.

Pierwszą wersją gry jest gra rzędowa w tabliczkę mnożenia dla 2-5 graczy.
W tej wersji celem jest pomnożenie liczby wyrzuconej na kostce przez liczbę, dla której gracz wybrał tabliczkę mnożenia i pozbycie się wszystkich pionków.

W pierwszej kolejności odnajdź karty liczbowe odpowiednie dla tabliczki mnożenia wybranej przez siebie liczby i rozłóż je w rzędzie na stole.
Może zacznijmy od prostego przykładu – i przećwiczmy tabliczkę możenia dla liczby 5. Aby rozpocząć rozgrywkę należy przygotować na stole wyniki mnożenia 5 przez liczby od 0 do 10 tzn. znajdź karty z liczbami 0,5,10,15,20,25,30,35,40,45,50. Ułóż je w rzędzie. Rząd układamy zawsze od 0. Następnie rozłóż kolejne wyniki mnożenia przez 5.
Jeżeli masz wątpliwości w prawidłowym rozłożeniu liczb pomoże tabliczka kontrolna.

Każdy z graczy otrzymuje po 5 pionków w wybranym przez siebie kolorze (innym niż pozostali gracze).

Zaczynamy rozgrywkę:

Rozpoczyna oczywiście najmłodszy gracz a gra toczy się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. W pierwszej kolejce gracze rzucają kostką po jednokrotnie.
Rzuć kostką i pomnóż wybraną liczbę którą ćwiczysz, przez liczbę wylosowaną na kostce.
W naszej rozgrywce ćwiczymy mnożenie przez 5 a wylosowałeś liczbę 2 na kostce. Mówisz na głos działanie 5 x 2 = 10. Umieszczasz swój pionek na wyniku działania w rzędzie.
Jeżeli na karcie znajduje się pionek wówczas swojego pionka nie stawiasz, tylko zabierasz pionek z karty (nawet wówczas jeżeli jest to pionek innego gracza). Dzięki Twojej wpadce karta zwalnia się dla innego gracza lub dla Ciebie w kolejnej rundzie.
Jak już objaśniałam w pierwszej rundzie rzucamy tylko 1 raz. W kolejnych runach rzucamy do momentu kiedy trafimy na zajętą kartę lub dobrowolnie rezygnujemy z rzutu aby uniknąć karnego pionka w swojej kolekcji.
Wyjątkiem kiedy możemy postawić pionek na karcie pomimo tego, że jest już tam inny to kiedy wynika naszego mnożenia to pełne dziesiątki (czyli 10,20,30,40,50,60,70,80,90,100).
Wylosowanie korony daje nam szansę na podjęcie decyzji przez jaką dowolną liczbę chcemy pomnożyć naszą wybraną liczbę – najlepiej szukać takich z pełną dziesiątką albo tam gdzie nie ma jeszcze pionków. Dla zwiększenia dynamiki gry wprowadziliśmy zasadę, że całe działanie i wynik gracz powinien podać w 5 sekund. Więc jest to dodatkowe utrudnienie i zwiększenie napięcia w rozgrywce.
Zwycięzcą zostaje gracz, który pozbędzie się wszystkich pionków jako pierwszy.

Druga wersja gry to tabliczka mnożenia Bingo dla 2-5 graczy. Celem rozgrywki jest wówczas utworzenie rzędu składającego się z 4 pionków na 16 kartach liczbowych, poziomo, pionowo lub skośnie.

Przygotuj się do rozgrywki. Wymieszaj wszystkie karty ułożone obrazkami do spodu. Następnie każdy gracz wybiera dla siebie po 16 kart. W rozgrywce w której graczy jest dwóch lub trzech można wybrać opcję kiedy graczy wybierają po 25 kart. Ale pozostańmy na ten moment przy wyborze 16 kart.
Każdy gracz układa przed sobą karty odwrócone obrazkami do góry w rzędach po 4 karty. Kolejność kart nie ma znaczenia. Ale raz rozłożone karty nie mogą zmieniać swojego położenia.
Następnie gracz wybiera swój kolor pionków i zabiera wszystkie dostępne pionki w danym kolorze tj. 16.

Rozgrywkę rozpoczyna najmłodszy gracz albo gracz który wyrzuci największą liczbę lub koronę kostką.

W czasie kolejki rzuć obie kostki i pomnóż wyrzucone liczby przez siebie oraz podaj wynik.
Na przykład, wyrzuciłeś 4 i 5 – więc mówisz na głos „4 x 5 = 20”. Jeżeli nie jesteś pewien wyniku, sprawdź na karcie kontrolnej.

Każdy gracz, który ma przed sobą kartę z liczbą „20” stawia na karcie pionek. Jeżeli karta już jest zajęta przez pionek, nic się nie dzieje.

Jeżeli wyrzucisz znaczek korony, wówczas do działania możesz w zamian użyć dowolnej liczby. Jeżeli koronę masz na obu kostkach, wybierasz jedną liczbę i mnożysz ją przez siebie tj. gdy wybierzesz 2 wówczas Twoje działanie to 2 x 2 = 4.

Zwycięzcą jest gracz, który jako pierwszy ułoży w pionie, poziomie lub skośnie 4 pionki. Gracz, który ma taki układ krzyczy „Bingo” i gra się kończy. W przypadku gdy wybieramy opcję z 25 kartami (przy 2-3 graczach) – wówczas „Bingo” jest przy ułożeniu 5 pionków w pionie, poziomie lub na ukos.

W jednej z wersji zamiast Bingo można podliczać punkty licząc karty z pionkami. Wygrywa wówczas gracz z największą liczbą pionków.

Trzecia wersja rozgrywki jest przeznaczona dla jednego gracza. Nazwano ją pasjansem, bo wiąże się z układaniem kart.
Na początek wymieszaj dokładnie karty liczbowe i rozmieść je przed sobą obrazkami do góry.
Zdecyduj, dla której liczby chcesz ćwiczyć tabliczkę mnożenia. Mnóż tą liczbę kolejno przez liczby od 0 do 10, wybieraj karty i układaj je w rzędzie.

1x1 Bingo Ravensburger 9

Możesz również bawić się liczbami, tworząc ciekawe zestawienia kart liczbowych.

Wszystkie tego rodzaju zabawy przybliżają dziecko do oswojenia się z liczbami a w efekcie do biegłego posługiwania się tabliczką mnożenia.

Ze swoim dzieckiem stworzyłam też własną wersję tej gry. Układamy wszystkie karty rysunkami do dołu. Następnie wszystkie pionki kładziemy w jednym miejscu razem – to będą nasze punkty zdobyte w grze.
Po kolei każdy z graczy zabiera płytkę ze stołu i pokazuje wszystkim, następnie obmyśla działanie dla którego ta liczba będzie wynikiem. Jeżeli dla tej liczby jest kilka działań to można zdobyć więcej punktów, podając te działania.

Na przykład wybieram kartę z liczbą 16. Podaję działanie: 4 x 4 = 16, ale mogę też podać działanie 2 x 8 = 16, 1 x 16 = 16. Za podanie tych trzech działań zbieram trzy punkty czyli trzy żetony.
Kartę z liczbą do której układano działania odkładamy na bok.
Następny gracz wybiera kolejną kartę i podaje do niej działania. Ta metoda dodatkowo utrwala znajomość tabliczki mnożenia i raczej nadaje się dla graczy, którzy już tą tabliczkę opanowali ale potrzebuję dodatkowo ją utrwalić.

W mojej ocenie gra firmy Ravensburger, również daje duże możliwości. Ciekawa mechanika gry i możliwości tworzenia własnych wersji powoduje, że gra będzie bardzo długo służyć dzieciom. Również solidne wykonanie tej gry, jej opakowania czy instrukcji powoduje, że gra może służyć nie tylko jednemu dziecku, co daje usprawiedliwienie jednak dość wysokiej ceny jak na tego rodzaju produkt.

Zachęcam do rozgrywek i wspólnego z dzieckiem trenowania tabliczki mnożenia.

Pozdrawiam
Agnieszka