13Sie
2017
0

IceCool od wydawnictwa Rebel – recenzja

Kto nie lubi gier zręcznościowych? Nie znam takich. Wszyscy spośród moich znajomych, nawet moja oporna druga połówka lubi gry w których trzeba wykazać się nie tylko umiejętnością planowania strategii ale przede wszystkim zręcznością. Gra IceCool od Wydawnictwa Rebel jest rewelacyjnym przedstawicielem tego rodzaju gier. Troszkę może bolą palce, ale mało jest takich gier gdzie ciało bardziej cierpi od ego. A poza tym, co przy ogrywaniu i pisaniu recenzji ma znaczenie sama nazwa może nas nieco ochłodzić w to dość gorące lato (36 st. w cieniu).

Do dzieła więc … przedstawię Wam zasady i wrażenia z przeprowadzonych rozgrywek w różnych grupach wiekowych, bo nie zaskoczyło mnie, że takie pstrykanki są miłe dla małych i dużych.

Zacznę od ewenementu tej gry, czyli pudełko, a właściwie pudełka. “Pudełko w pudełku” to plansza – podstawa na której odbywa się rozgrywką. Łatwe oznaczenie pudełek numerami i kolorami pozwolą nawet dziecku bez trudu połączyć pudełka i utworzyć z niej pokaźnie miejsce gry, wręcz wielkie wielokomorowe boisko.

W pudełkach znajdziecie również:

  • 4 plastikowe pingwiny,
  • 16 drewnianych ryb (po 3 ryby niebieskie, czerwony, żółte i zielone i 4 rybki białe do spinania pudełek),
  • 45 kart ryb z punktami zwycięstwa,
  • 4 karty w kolorze gracza,
  • 4 legitymacje szkolne pingwinów.

Celem zabawy jest zdobycie jak największej liczby punktów, które zdobywa się łapanie pingwinów, gdy zostaniecie Łapaczem a kiedy jesteście Biegaczem to za łapanie ryb.

Gdy boisko do naszej pstrykanki jest przygotowane należy podjąć decyzję, kto na pierwszy rzut będzie Łapaczem czyli sfrustrowanym woźnym, który nie cierpi biegających uczniów po salach i korytarzach (Biegaczy). Reszta graczy (a może być ich maksymalnie trzech) to Biegacze, czyli krnąbrni uczniowie, których celem jest głównie przemieszczenie się po salach tak, aby nie zostać złapanym przez surowego woźnego, ponieważ gdy nas złapie to odbiera nam legitymację.

Każdy Biegacz na początek gry powinien mieć kartę koloru, legitymację i 3 ryby w swoim kolorze. Karty ryb potasowane stawiacie z boku pudełek, tak aby były dostępne dla wszystkich graczy.

Gdy wybraliście (dowolną metodą) Łapacza, wówczas wszyscy Biegacze przyczepiają po jednej swojej rybie do każdych z trzech ram otworów drzwiowych nad którymi widnieje znaczek ryby.

Łapacz zajmuje swoje miejsce w kuchni, zaś Biegacze startują kolejno z czerwonego punktu startowego z klasy numer 1. Każdy ma w swojej rundzie szansę tylko na jedno pstryknięcie. Kolejne pstryknięcia pingwinów (niezależnie czy jest to Łapacz czy Biegacz) są z miejsca gdzie pingwin skończył bieg / ślizg / skok, po poprzednim pstryknięciu.

Celem Biegacza jest przechodzenie przez drzwi z rybami w swoim kolorze. Jeżeli tak się stanie gracz zabiera swoją rybkę i dobiera kartę z zakrytej talii kart ryb. Gracz może sprawdzić jaką ma kartę, ale nie dzieli się tą informacją z innymi graczami i odkłada zakrytą kartę pod swoją kartę koloru.

W czasie gry może zdarzyć się kilka sytuacji, który wymagają dopowiedzenia:

  • gdy Biegacz zatrzyma się w drzwiach i ich nie przekroczy to nie zdobywa ryby,
  • gdy startuje w kolejne rundzie z drzwi w których się zablokował, również nie zdobywa ryby,
  • gdy przeskoczysz (tak, to możliwe) drzwi nad którymi znajduje się Twoja rybka, również jej nie zdobywasz,
  • gdy Łapacz zderzy się z Tobą oddajesz mu legitymację, nadal możesz grać i zdobywać punkty,
  • gdy masz 2 karty z o wartości “1” – możesz pod koniec swojej tury zdecydować, że chcesz dodatkowy ruch (karty odwracasz, ale nadal liczą się do punktacji pod koniec gry),
  • gdy pingwin zablokuje się w drzwiach albo stoi bardzo blisko ściany co znacznie utrudnia pstrykanie, wówczas możesz przemieścić go na najbliższe wolne miejsce na czerwonej linii,
  • gdy pingwin przejdzie przez drzwi ale odbije się od ściany i w nich utknie, to zdobywa rybkę,
  • gdy jeden Biegacz przepchnie drugiego Biegacza przez drzwi gdzie jest jego rybka, to pomimo, że nie jest jego kolej rybę zdobywa,
  • gdy jeden Biegacz przepchnie drugiego Biegacza na Łapacza, to gdy jeszcze ma legitymację – traci ją,
  • gdyby zdarzyło się w trakcie ruchu wyskoczyć poza planszę – to niestety kładziesz pingwina w miejscu gdzie zaczynałeś ruch i kończysz swoją rundę,
  • gdy przypadkowo poruszysz innego pingwina w trakcie swojego pstrykania to po prostu odłóż go na poprzednie miejsce.

Runda kończy się gdy jeden z Biegaczy zebrał wszystkie swoje rybki albo Łapacz złapał wszystkich Biegaczy i zabrał im legitymacje.

Na zakończenie rundy, każdy z graczy dobiera jedną kartę ze stosu za legitymację, która mu została albo którą zdobył (Łapacz). Gracze, którym odebrano legitymację dostają ją z powrotem oraz 3 ryby w ich kolorze. Zmienia się gracz w roli Łapacza (kolejna osoba w kolejce) i rozpoczyna się kolejna runda.

Gra kończy się po tylu runach ilu jest graczy. Każdy musi spróbować swoich sił jako Łapacz. Na koniec podliczacie swoje karty i punktacje z kart. Wygrywa gracz z największą liczbą punktów.

W IceCool dobrze się gra w trzy i cztery osoby, ale przyznam że sceptycznie byłam nastawiona na granie w tego rodzaju grę w dwie osoby. Jednak okazało się, że również w takim składzie jest bardzo ciekawie. Zmiany w rozgrywce są wręcz kosmetyczne a frajda jest ogromna.

Podsumowując:

Gra jest bardzo miła dla oka a i wrażenia z rozgrywki są emocjonujące. IceCool rozkręci każdą drętwawą imprezkę. Spróbujcie w nią zagrać z osobami, które nie lubią planszówek. Wiem, że może trudno będzie ich namówić – ale gdy mnie się udało, to musieliśmy zagrać trzy razy pod rząd – bo tak się spodobała (zwłaszcza Panom, bo Panie narzekały na bolące paznokcie). A dzieci? Dzieciaki z tego rodzaju gier zawsze mają frajdę, ale tym razem przeszło to moje oczekiwania. Teraz kiedy pakuję się na wyjazd weekendowy to pomimo pokaźnego pudełka IceCool również ląduje w naszej torbie.

Pomysł, świetne wykonanie gry, prostota rozgrywek to wszystko razem gwarantuje Wam niezapomniane wrażenia.

Pomyślnikowa ocena:
Uniwersalność: 9/10
Skalowalność gry: 10/10
Estetyka i wykonanie gry: 10/10
Poziom trudności i złożoności gry: łatwa
Losowość rozgrywki: 6/10 (zależna od umiejętności)
Interakcja: 8/10
Grywalność: 8/10
Czas rozgrywki: 9/10
Czytelność instrukcji: 9/10
Cena: 7/10
Podsumowanie: 8,44
Szczegóły wydawnicze:
Tytuł: IceCool
Autor: Brian Gomez
Ilustrator: Reinis Petersons
Wydawnictwo: REBEL.pl
Tytuł oryginału i link do BGC: IceCool
Wiek graczy: 6+
Liczba graczy: 2 – 4 osób
Czas rozgrywki: 30 minut

W 2017 r. Ice Cool otrzymało najważniejsze wyróżnienie – swoistego Oscara branży planszówkowej – Kinderspiel des Jahres, czyli tytuł dziecięcej gry roku!

 

Dziękuję serdecznie za przekazanie gry do recenzji Wydawnictwu Rebel.pl