27Sie
2015
0

Ewolucja – pochodzenie gatunków. Zawalcz o przetrwanie!

Ewolucja – Pochodzenie gatunków jest grą od G3 dla prawdziwych drapieżników. Trzeba się z tym liczyć, że gra nie jest lekką rozrywką czy  przekąską lecz pełnowymiarową ucztą.

Gra jest autorstwa rosyjskiego biologa z Uniwersytetu Moskiewskiego a jej pierwsze wydanie pojawiło się w 2010 roku, aby rok później mogło pojawić się jej rozszerzenie.

Niniejszy opis oparty jest na podstawowej wersji gry i jej rozszerzeniu – więc będzie kompletną charakterystyką całej gry i jej szerokich możliwości. Obie gry są wyposażone w bardzo dobrze opisaną i zilustrowaną instrukcję. Opis ten ma ułatwić decyzję, czy ten rodzaj rozgrywki przypadnie Wam do gustu.

Gra Ewolucja – pochodzenie gatunków skupia się głównie na przetrwaniu gatunków mocniejszych i eliminowaniu słabszych. Służą ku temu karty zawierające cechy wzmacniające gatunek. Są to:

  • tkanka tłuszczowa
  • pasożyt
  • duża masa ciała
  • pływanie,
  • szybkość,
  • odrzucenie ogona,
  • mimikra,

  • drapieżnik,
  • piractwo,
  • zdolność hibernacji,
  • kooperacja,
  • komunikacja,
  • ostry wzrok,
  • rycie,

  • jad,
  • symbioza,
  • padlinożerca,
  • pływanie,
  • wypas.

 

SONY DSC

Wszystkie te cechy mogą nas skutecznie ochronić przed pożarciem czy wyginięciem, jeżeli w trakcie gry podejmiemy odpowiednie decyzje. W grze łączymy różne cechy zwierząt hodując własne stadko. Zwycięża gracz, który wyhoduje najwięcej zwierząt i sprawi, że przetrwają.

W pudełku Ewolucja – Pochodzenie gatunków – znajdziecie następujące elementy gry:

  • 84 karty,
  • 25 znaczników (14 czerwonych, 7 niebieskich, 4 żółte),
  • 2 kostki,
  • instrukcję.

A jak grać?

Każdy z graczy wybiera po 6 kart z potasowanej talii kart. Karty te służą graczowi do rozgrywki. Na środku stołu kładziemy resztę kart, symbolem jaszczurki do góry. Obok kładziemy żetony żywności:

  • czerwone to bank żywności,
  • niebieskie to dodatkowe pokłady żywności,
  • żółte to tkanka tłuszczowa.

Następnie poprzez rzut kostką ustalamy pierwszego gracza.

Gra generalnie składa się z rund. A każda runda to:

  • FAZA ROZWOJU jest etapem gry, w którym wykładamy karty z ręki na stół w następujących po sobie kolejkach. Wówczas gracz decyduje ile zwierząt będzie hodował i jakie cechy mu nada. Faza ta kończy się gdy wszyscy gracze spasują.
  • FAZA OKREŚLANIA ZASOBÓW W BANKU ŻYWNOŚCI to określenie poprzez rzut kostką ile pożywienia (żetonów) będzie dostępnych do karmienia zwierząt. Dostępność żetonów jest zależna również bezpośrednio od liczby graczy.
  • FAZA ŻYWIENIA czyli pobierania żetonów z banku żywności i karmienia swojego stada.
  • FAZA WYMIERANIA czyli eliminacji z gry tych gatunków które nie zostały nakarmione i uzupełniania kart w ręce.  I rozpoczynamy nową rundę od fazy rozwoju.

Gra kończy się wraz z końcem talii kart do dobierania. Po zakończeniu fazy wymierania podlicza się punkty za każde zwierzę, które przetrwało, za każdą jego cechę oraz dodatkowe punkty za cechy, które zwiększają wymagania żywieniowe naszego zwierzęcia (drapieżnik, duża masa ciała, pasożyt).

Gra opiera się na umiejętności manipulowania cechami zwierząt tak, aby dać im szansę przetrwania i przewagi gatunkowej. W podstawowej wersji gry można stworzyć 50 tysięcy kombinacji różnych cech.

Ważne jest również to, że grę Ewolucje możemy rozgrywać na podwójnej liczbie kart (dwie gry) – dzięki temu może dwukrotnie wzrosnąć liczba graczy czyli do 8 osób.

Dodatki do gry, które znajdziecie w pudełku ROZSZERZENIE pozwalają na zwiększenie liczby kombinacji cech tworzonych gatunków UWAGA! do 50 milionów możliwości.

W pudełku Ewolucja – Pochodzenie gatunków Rozszerzenie znajdziecie:

  • 100 kart,
  • 8 separatorów kontynentów,
  • 3 karty kontynentów,
  • 47 znaczników,
  • 3 kości,
  • instrukcja.

W Rozszerzeniu znajdziecie trzy dodatki, z których żaden nie zmienia podstawowych zasad gry – ale dzięki dodanym cechom zmienia się przebieg gry.

DODATEK 1. PRZESTWORZA zwiększa liczbę osób (przy jednej talii) do 8 osób. Instrukcja dokładnie podaje ile kart i znaczników żywności należy usunąć czy dodać w zależności od liczby graczy. Z tym dodatkiem nasze zwierzęta zaczynają latać.

W dodatku tym znajdziecie następujące nowe cechy do tworzenia a raczej stworzenia lepiej przystosowanego gatunku:

  • muszla,
  • inteligencja,
  • diabeł morski,
  • specjalizacja,
  • przywra,

  • metamorfoza,
  • sepia,
  • żyworodność,
  • zasadzka,
  • latanie.

SONY DSC

MINI DODATEK DZIEŃ DARWINA został stworzony przez polskiego biologa dr Jarosława Szczepanika z Uniwersytetu Warszawskiego. W Ewolucję z tym dodatkiem może grać 2 – 4 osób, a z dwoma dodatkami nawet 6 osób.

Tutaj z kolei pojawiają się cechy takie jak: kleptoplastia, odporność, wataha.

SONY DSC

DODATEK 2. KONTYNENTY, który uświadamia nam siłę oddziaływania środowiska i otoczenia w którym rozwijają się gatunki. W przypadku tego dodatku zwiększa on możliwość rozgrywki w gronie nawet 8 graczy.

Dodatek Kontynenty wprowadza do gry następujące cechy:

  • migracja,
  • nowotwór,
  • forezja,
  • regeneracja,

  • rekombinacja,
  • standność,
  • przekształcanie środowiska,
  • parzydełka.

Gra mnie absolutnie ujęła swoim profesjonalizmem. Autor gry dobrze wiedział co robi. Nie jestem biologiem, ale nauka o życiu jest bardzo bliska moim szkolnym zainteresowaniom. Więc użyte terminy typu mimikra, kleptoplastia czy forezja przyjęłam z wypiekami na twarzy – przeczuwając, że gra wciągnie mnie na całego.

Co ważne, gra jest przeznaczona od 12 roku życia, niemniej jeżeli Wasze pociechy są młodsze i interesują się przyrodą to jestem pewna, że z podstawową wersją poradzą sobie bez trudu.

Istotnym walorem gry jest dla mnie jej mobilny charakter. Wygodne pudełko zmieści się do każdej kieszeni dając Wam szansę na rozgrywkę praktycznie w każdym miejscu.

Zwykle szukam w każdej grze elementów edukacyjnych i takich, które pozytywnie wpływają na nasze umiejętności.

Gra Ewolucje wspiera rozwój w następujących obszarach:

  • rozwija spostrzegawczość,
  • pozytywnie wpływa na koncentrację,
  • rozwija wiadomości ze świata przyrody,
  •  uczy i kształtuje taktyczne podejście do rozgrywki.

Tytuł: Ewolucja – Pochodzenie gatunków + Rozszerzenie (Dodatek: Przetworza, Kontynenty, Mini Dodatek: Dzień Darwina)
Wydawca: G3
Autor gry: Dimitry Knorre
Liczba graczy: 2-4-6-8 (w zależności od wersji)
Wiek graczy: +12 lat
Czas gry: 30-60 minut (z dodatkami 40-120 minut)

Życzę Wam odkrywania tajników stworzenia i przetrwania …

Agnieszka

G3_logo recenzjaDziękujemy Firmie G3 za udostępnienie karcianej gry EWOLUCJA Pochodzenie gatunków wraz z Rozszerzeniem do testów.

Gra trafi do świetlicy szkolnej przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 7 w Warszawie.