20Mar
2016
1

Abalone Quattro – nowe oblicze, większe możliwości

Bardzo lubię gry solidnie wykonane, której elementy dobrze leżą w dłoni a samą grę chciałaby się wystawiać w salonie na pokaz gościom.
Miło jest patrzeć na te błyszczące, świetnie wyważone, kolorowe kule. Chociaż przyznam szczerze, że nie patrzenie a dźwięki rozgrywki i delikatny stukot przeskakujących z miejsca na miejsce kul przy sumito, sprawiają mi ogromną przyjemność.
Mowa oczywiście o grze Abalone a właściwie o jej nowej odmianie w wersji Quattro na więcej niż dwóch graczy. Abalone w wersji Classic daje możliwość grania tylko dwóch osób, co nieraz u nas powodowało pewną konieczność kompromisów. Abalone Quattro (z języka włoskiego „cztery”) daje szansę na uczestniczenie w rozgrywce nawet czworo graczom, co naprawdę cieszy i daje możliwość gry zespołowej.

W pudełku Quattro znajdziecie:
56 ciężkich kul (o średnicy 22mm) w 4 kolorach – białym, czarnym, żółtym i czerwonym,
sześciokątna, plastikowa,
solidna plansza
instrukcja

Celem gry jest wypchnięcie 6 kul przeciwnika poza planszę lub w przypadku gry zespołowej wypchnięcie 6 kul spośród kul zespołu przeciwnego (bez względu na kolor).

Przygotowanie do gry:

W zależności od liczby graczy, inaczej będzie wyglądała nasza plansza i inna będzie liczba kul biorąca w rozgrywce.

W grze dwuosobowej używamy zazwyczaj kul białych i czarnych. Kule należy rozstawić na pozycjach w 3 rzędach po 5,6 i 3 kule – kolorami naprzeciw siebie.

W Abalone (w przeciwieństwie do rozgrywek szachowych) zawsze rozpoczynają czarne kule.

Tury graczy odbywają się na zmianę i gracz może wykonać jedną z następujących akcji:
– ruch czyli przesunięcie swoich kuli o jedno pole w dowolnym kierunku spośród sześciu.
Możemy przesuwać jedną kulę o jedno pole ale również możemy o jedno pole przesunąć grupę 2 -3 sąsiadujących ze sobą w jednej linii kuli. W przypadku grupy kul zawsze przesuwamy je w jednym kierunku. Grupę można więc przesunąć do przodu, do tyłu ale też w bok (wszystkie jednocześnie, nie łamiąc ich szyku).

– przepchnięcie kul przeciwnika (tzw. sumito) jest możliwe tylko w sytuacji posiadania przewagi liczebnej kul tzn. gdy my mamy 2 kule a przeciwnik 1, lub gdy mamy 3 kule a przeciwnik 2. Sumito jest dozwolone tylko w ruchu po linii i tylko wówczas gdy za przepychanymi kulami jest wolne miejsce lub krawędź planszy.

W grze dwuosobowej dla utrzymania tempa rozgrywki, warto wprowadzić czas rozgrywki po którym, wygrywa osoba z największą liczbą kul na planszy. W przeciwnym razie rozgrywka równych i sprytnych graczy może trwać naprawdę długo.

W rozgrywce na trzech graczy używamy 3 zestawów kolorystycznych po 11 kul każdy i układamy je w trzech rogach po 5 i 6 kul w dwóch rzędach.

W grze oczywiście obowiązują zasady wykonywania akcji w postaci ruchu lub sumito z tym, że samo przepchnięcie może dotyczyć już nie jednego przeciwnika a obu jednocześnie tj. chodzi o sytuację kiedy w jednej linii są ułożone trzy kule nasze i dwie kule różnych przeciwników.
Wypchnięte kule gracze kładą przed sobą aby uniknąć pomyłek.

Celem rozgrywki jest również wypchnięcie 6 kul poza planszę, z tym, że mogą one pochodzić od różnych graczy.

W rozgrywce czteroosobowej gracze używają 9 kul. Kule są ustawiane w 4 trójkąty (tak jak na zdjęciu) w 3 rzędach po 5, 4 i 2 kule.

Gra czteroosobowa to zupełnie inne oblicze Abalone, głównie z powodu możliwości prowadzenia rozgrywki zespołowej.
Zespół tworzą gracze siedzący naprzeciw siebie i mogą grać swoimi kulami ale i kulami swojego partnera o ile pierwsza przesunięta kula należy do gracza wykonującego ruch.
Sumito, podobnie jak w grze trzyosobowej daje możliwość przepychania dwóch różnych kolorów jednocześnie.

Celem rozgrywki jest wypchnięcie 6 kul drużyny przeciwnej poza planszę. Kule wypychane będą więc w dwóch kolorach.

Ciekawym wariantem jest wersja na czas ale i wersja w której gracze nie grają zgodnie z ruchem wskazówek zegara lecz grają drużynowo i członkowie drużyny, jeden po drugim wykonują swoje ruchy.

Gra Abalone już w wersji klasycznej cieszyła się bardzo dużą popularnością. Często pojawia się w przeróżnych zestawieniach gier na dwóch graczy, gier dla seniorów, gier logicznych. Popularność ta jest w pełni zrozumiała i uzasadniona.
Niemniej wersja dla czterech graczy, daje nowe możliwości tej grze i trafi pewnie pod dachy tych graczy, którzy chętniej grają w większym gronie. Poza tym, ucieszą się Ci co chcieli mieć tą grę w wersji dla dwóch osób. Ponieważ kupując wersję Quattro macie rozgrywkę dwu- i trzy- a nawet cztero – osobową.

Gra może być prostą zabawą, w której z młodszymi domownikami można wysilić szare komórki. Ale niech Was to nie zmyli …
Może ona przeobrazić się w niezłą rozgrywkę w dwóch zespołach. Tutaj musicie wykazać się refleksem i sprytem a w naszych rozgrywkach nawet przewidywaniem ruchu partnera, bo wprowadziliśmy zasadę nie porozumiewania się w trakcie rozgrywki. Umiejętność komunikacji pozawerbalnej naprawdę wprowadziała niejedną osobę w zdumienie. Polecam wprowadzanie wariantów przedstawionych w instrukcji ale i wymyślanie homerules bo to skutecznie zwiększy regrywalność i atrakcyjność gry.

Większość graczy (ja również) czepia się niewymiarowego pudełka Abalone. Ale ma to swoje plusy. Dzięki temu grę będziecie mieli zawsze na wierzchu 🙂

Podstawowe informacje:

Tytuł: Abalone Quattro
Wydawca: REBEL.pl
Projektant: Laurent Levi, Michel Lalet
Liczba graczy: 2 – 4 osoby
Wiek: od 7 lat
Czas gry: ok. 20 – 40 minut
Waga: ok. 1.00 kg
Wydanie: polskie

Niech moc będzie z Wami!

Agnieszka

 logo-REBELSerdecznie dziękuję Wydawnictwu Rebel za udostępnienie gry do testów.